torill skrev:Min sønn i 7.klasse kom hjem med en matteprøve forleden dag, med et lite oppløftende resultat. Da jeg kikket på den oppdaget jeg at læreren hadde gitt 0 poeng på mange oppgaver fordi utregning manglet. I hovedsak var dette %, brøk og desimal oppgaver. Dette mener jeg er svært strengt rettet, da han jo gang på gang viste at han skjønte dette godt. Burde han ikke ihvert fall fått 1/2 poeng, eller blitt trukket noen "skjønnspoeng" til slutt?? Læreren har også ved flere anledninger hevdet at det er slik det "rettes" på ungd.skolen....
Kan noen mattelærere svare meg på dette så hadde det vært fint.
Jeg er selv norsk og samf.fag lærer på ungd. trinnet, og har snakket med kollegaer med noe divergerende oppfatninger, derfor er jeg interessert i å høre flere meninger.
vennlig hilsen Torill
Jeg er mattelærer på videregående skole, og det er helt rett at hvis utelukkende svaret er oppgitt, så skal det gis 0 poeng. Det er komplett verdiløst. Årsaken til det er at vi som mattelærere vurderer ulike PÅVISELIGE ferdigheter hos elever; fordi vi ikke kan se inn i elevens hode kan vi ikke vite om eleven tenkte rett dersom han bare oppgir "svaret".
Ved ikke å vise i en kommuniserbar form sine ferdigheter, så har eleven unndratt seg vår vurdering, og det eneste riktige for oss er da å avvise å gi en vurdering.
Det allerminste som kan forlanges er et OPPSETT av det regnestykket som skal utføres, hvor det tydelig går frem hvilke operasjoner som skal gjøres (dvs om det skal være ganging, plussing, deling, minus, eller kombinasjonen av disse i rett angitt rekkefølge).
Det vil da bli et skjønnspørsmål hvor mye poeng som skal gis for rent svar i tillegg til oppsettet.
Generelt vil følgende hovedreger benyttes:
1. Dersom hovedproblemet i oppgaven er å finne frem til rett oppsett (for eksempel å gjøre tekst om til regnestykke), så vil eksplisitt utregning vektes (betydelig) mindre enn det å sette opp oppsettet.
2. Dersom regnestykket "åpenbart" krever anvendelse av kalkulator (kronglete stykke, f.eks divisjon el. produkt av mellom desimaltall), så behøves IKKE utregningen.(Oppsettet alene er det som gir poeng). Unntak når det tydelig går frem at eleven nettopp skal testes i slik type utregning!
3. Dersom oppsettet skal etterfølges av "triviell" hoderegning, så trengs ikke denne mentale utregningen i nedskreven form
NB!
Dersom oppsettet er EKSPLISITT, så SKAL mellomregning med, når slik ikke er triviell sammenregning av TO tall.
Som eksempel:
La oss ha oppgaven:
"Regn ut 3+4-2"
Da vil jeg gi 0 poeng for besvarelsen "5", ørlite poeng for besvarelsen "3+4-2=5", mens fullt poeng gis for "3+4-2=7-2=5"
Men, la oss ha følgende oppgave
"Mari hadde tre kroner, fikk 4 til av Per, men hun hadde et hull i lomma så to kroner datt ut på veien hjem. Hvor mange hadde hun da hun kom hjem?"
Da ville svar av typen "3kroner + 4kroner-2kroner=5kroner", evt:
"3+4-2=5, Mari hadde 5 kroner da hun kom hjem" gi fullt poeng, uten angitt mellomregning.