Hei!
Jeg trenger hjelp med noen ligninger. Fint om noen hjelper meg:) Og helst litt fort
6x-18+x=3x-28-x
6x+8=4x
2x-3/4=x+1/4
På Forhånd Takk
PS: Fint om noen setter opp utregning også
Trenger hjelp med Ligninger/Algebra Fort
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Det som hadde vært mye finere, er om du viste oss hva du har gjorthennern94 skrev:Hei!
Jeg trenger hjelp med noen ligninger. Fint om noen hjelper meg:) Og helst litt fort
6x-18+x=3x-28-x
6x+8=4x
2x-3/4=x+1/4
På Forhånd Takk
PS: Fint om noen setter opp utregning også
fiasco
mathme skrev:Det som hadde vært mye finere, er om du viste oss hva du har gjorthennern94 skrev:Hei!
Jeg trenger hjelp med noen ligninger. Fint om noen hjelper meg:) Og helst litt fort
6x-18+x=3x-28-x
6x+8=4x
2x-3/4=x+1/4
På Forhånd Takk
PS: Fint om noen setter opp utregning også
Men jeg har ikke peiling på hvordan jeg gjør det. Derfor jeg lurte på noen kunne gjøre de ferdig med oppstilling sånn at jeg lærer det
Hvis du ikke klarer:Men jeg har ikke peiling på hvordan jeg gjør det. Derfor jeg lurte på noen kunne gjøre de ferdig med oppstilling sånn at jeg lærer det
[tex]6x-18+x=3x-28-x [/tex]
Må du sette deg ned og lese boka med engang!
Tips: flytt tall på ene siden , x på andres iden. Samle opp og finn verdien for 1x.
fiasco
Jeg skjønner ikke noe av det som står i læreboka. Den eneste måten jeg har lært ting i matte er ved at folk at gjort en oppgave og stilt den opp for meg så har jeg sett på den etterpå og så lært det. Så kan noen være så vennlig og gjøre dette for meg?
Hvis du vet hva en ligning er burde du strengt tatt greie dette
Her får du det med teskje:
Vi gjør bare de samme tingene på begge sidene.
6x+8=4x
6x+8-8=4x-8
6x=4x-8
6x-4x=4x-8-4x
6x-4x=-8
2x = -8
(2x)/2 = -8/2
x = -4
Her får du det med teskje:
Vi gjør bare de samme tingene på begge sidene.
6x+8=4x
6x+8-8=4x-8
6x=4x-8
6x-4x=4x-8-4x
6x-4x=-8
2x = -8
(2x)/2 = -8/2
x = -4
http://projecteuler.net/ | fysmat
-
- Guru
- Innlegg: 1995
- Registrert: 10/10-2006 20:58
Ikke tenk på det som å flytte over, det gjør bare matematikken til et sett med trukket opp fra hatten-regler.
Hvis du har ei skålvekt i balanse, er det klart at den fortsatt vil være i balanse om du legger til det samme på begge sider av vekta. Det er akkurat det du gjør her. Hvis du i den venstre vektskåla har 4x og i den høyre skåla har 3-2x og vekta er i balanse (det vil si at 4x=3-2x), kan du rolig legge 2x i hver skål, vekta fortsatt balansere. Da har du 4x+2x i den venstre og 3-2x+2x i den høyre, og vekta er fortsatt i balanse, det vil si at 4x+2x=3-2x+2x. Men 3-2x+2x=3, så vi kan forenkle høyresida, og har oppnådd det vi ville da vi la til 2x i hver skål.
Hvis du har ei skålvekt i balanse, er det klart at den fortsatt vil være i balanse om du legger til det samme på begge sider av vekta. Det er akkurat det du gjør her. Hvis du i den venstre vektskåla har 4x og i den høyre skåla har 3-2x og vekta er i balanse (det vil si at 4x=3-2x), kan du rolig legge 2x i hver skål, vekta fortsatt balansere. Da har du 4x+2x i den venstre og 3-2x+2x i den høyre, og vekta er fortsatt i balanse, det vil si at 4x+2x=3-2x+2x. Men 3-2x+2x=3, så vi kan forenkle høyresida, og har oppnådd det vi ville da vi la til 2x i hver skål.
Jeg tror ikke det er lov å gi ut svar, fordi da skjønner jo du ingenting av det!
men jeg vil råde deg å lese dette: http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... ingerI.php
her står det om ligninger!
men jeg vil råde deg å lese dette: http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... ingerI.php
her står det om ligninger!
matte hva for noe?
matematikk.net - Norges beste matte side
matematikk.net - Norges beste matte side
Da har du lært akkuratt den oppgaven, men ikke fått forståelsen av hva du faktisk gjør. Med engang du får en oppgave som ikke er helt lik, kommer du til å sitte fast igjen.hennern94 skrev:Den eneste måten jeg har lært ting i matte er ved at folk at gjort en oppgave og stilt den opp for meg så har jeg sett på den etterpå og så lært det.
Gå inn i deg selv nå og tenk deg om. Har du VIRKELIG prøvd å sette deg ned og sett hva mrcreosote skrev til deg? Det var en kjempe god forklaring som du er helt i stand til å forstå. Eller kanskje du bare har bestemt deg for at dette skjønner du ikke? Jeg tror den siste. Du er HELT i stand til å forstå enkle likninger, bare du har LYST å lære det.hennern94 skrev:Ok... Jeg skjønner ingenting av dette her. Så kan noen vær så snill å gi meg svarene på disse oppgavene? SÅ jeg kan se på de?
Men, hvis du virkelig lærer av å se løsningsforslag, så skal jeg løse en tilsvarende oppgave. Da kan du kikke litt på den og så gyve løs på dine egne
[tex]4x+13-8x+2x-17=-2x+19-7x+10+x-3 \\ -2x - 4 = -8x + 26 \\ 6x = 30 \Rightarrow x = 5[/tex]
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.