Side 1 av 1

Kvadratsetning eller?

Lagt inn: 08/10-2008 13:57
av lærerstudent
(a-b-1)²-(a-b) ²=

Denne oppgaven irriterer meg! Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal løse denne, har prøvd med kvadratsetninger, men ble lettere forvirret..:(

Kan noen hjelpe meg?

:D

Lagt inn: 08/10-2008 14:23
av 2357
Nivået på lærerstudenter er virkelig lavt...

Over til en mer hjelpsom tone:

[tex](a-b-1)^{2}=(a-b-1)(a-b-1)[/tex]

[tex](a-b)^{2}=(a-b)(a-b)[/tex], men har bruker du vel bare andrekvadratsetning. Pass også på fortegnene ved [tex]-(a-b)^{2}[/tex].

Lagt inn: 08/10-2008 14:28
av Vektormannen
Et alternativ er å bruke konjugatsetninga, som er litt enklere her.

Edit: og ellers må jeg si meg litt enig med 2357 her ... det er nesten litt skremmende at kompetansen er så lav hos framtidige lærere.

Lagt inn: 08/10-2008 16:47
av lærerstudent
hehe, ja det skjønner jeg dere mener, men nå har vi akkurat begynt med matematikk da, og da er det en stund siden sist en hadde matte. :lol:

nei, disse oppgavene bruker jeg da å klare, men det 1-tallet forstyrret min tankegang på hvordan dette skulle løses. Får prøve med denne metoden:)

Takker for svar:)

Lagt inn: 08/10-2008 17:26
av FredrikM
Vi begynner med
[tex](a+b-1)^2-(a+b)^2[/tex]

Dette er det samme som
[tex][(a+b)-1]^2-(a+b)^2[/tex]
(har kun satt inn et par ekstra parenteser.

Kvadratsetningen sier:
[tex](x+y)^2=x^2+2xy+y^2[/tex]

Vi får da:
[tex][(a+b)-1]^2-(a+b)^2=(a+b)^2-2(a+b)+1-(a+b)^2[/tex]

Rydder opp:
[tex]= -2(a+b)+1 == -2a-2b+1[/tex]

Var antakelig det som liksom skulle være trikse. Også sparer man seg for å gange ut og gange inn og slite som en hest.

Lagt inn: 08/10-2008 22:38
av Gnome
2357 skrev:Nivået på lærerstudenter er virkelig lavt...
Vektormannen skrev:Edit: og ellers må jeg si meg litt enig med 2357 her ... det er nesten litt skremmende at kompetansen er så lav hos framtidige lærere.
Ikke for å være noen vaktbikkje, men pass på hva dere sier i det offentlige rom...og ellers og for den saks skyld.

Lagt inn: 08/10-2008 22:50
av 2357
Jeg kan være villig til å rette det til "enkelte lærestudenter" for å fjerne generaliseringen, et utsagn som ikke er annet enn en påpekning av sannheten.

Lagt inn: 08/10-2008 22:51
av solhoff
2357 skrev:Nivået på lærerstudenter er virkelig lavt...

Vennligst ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. Nivået på lærerstudenter som tar fordypning i matematikk er meget høyt. Det er derimot en obligatorisk bolk på 30 studiepoeng matematikk integrert i allmennlærerutdanningen som alle må ta uavhengig om hvilke fag de skal fordype seg i.. langt fra alle disse har interesse for, eller skal studere realfag videre. Følgelig finnes det studenter som har lav forståelse for matematikk uten at det har noe som helst å si da de ikke kommer til å undervise i faget. Man har uansett ikke kompetanse for å undervise lengre opp enn barnetrinn med bare 30 stp matte, og her påstår jeg det er lite relevant om man kan kvadratsetninger eller ikke. (for øvrig uten sammenligning med trådstarter)

Lagt inn: 08/10-2008 23:12
av 2357
Kommentaren var mer en personlig bekreftelse av artikler om hvor dårlige lærerstudente er, med et direkte tilbakeblikk på trådstarter. At flere allmennstudenter ytterst håpløse er ikke å komme ifra, men jeg får heller beklage at jeg generaliserte.

Lagt inn: 09/10-2008 00:09
av Realist1
Regner med at lærerstudent ikke skal bli mattelærer, så således bør h*n vel heller ha ros for at h*n faktisk spør her. Jeg driter i om norsklæreren min kan regne kvadratsetninger eller ikke, liksom, så lenge hun er en kompetent norsklærer. Usaklig kritikk.

Lagt inn: 09/10-2008 00:25
av Vektormannen
Jada, jeg er enig. Var nok litt krasst av meg dette, er bare å beklage. Jeg antok uten videre at dette var en matematikklærerstudent.

Lagt inn: 09/10-2008 16:39
av Karl_Erik
Tviler på at noe av dette var ment som alvorlig og dyp kritikk av landets lærerstab - jeg leste det hvertfall som mer eller mindre uskyldig humorisering.

Lagt inn: 09/10-2008 19:38
av lærerstudent
jeg skjønner jo at folk mener det, men det at 50 % stryker i matte i hedmark, unnskyld meg, men det må jo ha med deres mattelærere å gjøre..!

Ellers, så har vi 30 obligatoriske poeng i matematikk, og det skal foregå dette året. Nå er vi i oktober, og på denne tiden skal vi kunne all algebraen, geometrien og funsjonslæren som er i skolen opp til 1.videregående. Jeg kan ikke det, for jeg trenger litt tid til å sette meg inn i alt, samtidig som jeg har flere fag enn matte.

En ting til, det er jo litt dumt å dømme etter ett spørsmål da, dere vet jo ikke hvor mitt nivå ligger ellers i matte, det dere vet er at jeg har ett problem med kvadratsetningene, som jeg forsåvidt begynte å jobbe med i går... jaja..


Men det er sikkert for lavt nivå på lærerstudenter enn det burde vært.. kanskje...

MEN: tusen takk for svar, det hjalp skikkelig! :)