matte-tentamen for 8.klasse

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

Lærebøkene ble skrevet før euroen ble innført, nå er det faktisk mest vanlig at man ikke trenger å dele med 100 først.

Britiske pund, US dollar og Euro er alle enhetskurser, slik at kursen forteller hvor mye det koster å kjøpe 1 av disse valutaene.

Fortsatt har vi svenske og danske kroner som må deles med 100.

Når det gjelder mer sjeldne valutaer er vel en tommelfingerregel at hvis kursen er høyere enn 15, må den deles med 100 først. Det motsatte er ikke tilfelle, for eksempel er kursen på Japanske Yen 5,8, altså 100 Yen for 5,8 norske kroner.
lei av skolen:(

hvorfor er jeg her?! Jeg går på skolen ca 3 ganger i uka. kan gjennomsnitt skjønner dere. :idea: hvorfor går vi på skolen? Jeg skjønner at vi må få oss skole og slikt, men hvorfor? vi skal dø uannsett. det er helt naturlig. om vi så absolutt MÅ gå på skolen hvorfor ikke lære oss mere om verden slik den er ,egentlig. :!: Nå ser jeg ikke meningen med livet. hvorfor er jeg her og hvordan er et liv egentlig tenkt. Jeg vurderer seriøst å bli buddhist. forresten er onsdager de eneste dagene jeg kommer fast på skolen. Det er fordi da har vi KRL. Jeg er glad i det faget for der lærer vi mest om andre kulturer og skikker. :roll: [/u][/i]
toran

jeg hater matte...............hva burde jeg gjøre før matte tentamen
Gjest

Dere burde få andre muligheter. Det er etter min mening håpløst at dere tvinges til å måtte gå på skolen; det er jo hverken bra for dere eller for de som liker å lære.
icecube

tosk.......vi burde gå på skolen da.....hvis det skal bli no ut av oss! :twisted:
8437

Hei! Skal ha matte tentamen snart for første gang. Vi har hatt om tall, geometri og brøk. Vet dere hvordan man kan øve til tentamen.
Takker for alle svar :D
GGT2018

:D
8437 skrev:Hei! Skal ha matte tentamen snart for første gang. Vi har hatt om tall, geometri og brøk. Vet dere hvordan man kan øve til tentamen.
Takker for alle svar :D
Svar