Hjelp til problemstilling (Muntlig matte)

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Nøtteknekkern
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 11/06-2009 13:29

Hei igjen, skrev et innlegg ang. hjelp til å løse en problemstilling jeg laga ang. et svømmebasseng.
Har temaet Familie og Hjem, og skal innom emnene økonomi, måling, geometri, sannsynlighet og funksjoner.
Har laga noen oppgaver om måling og geometri, og økonomi blir ikke noe problem med tanke på de mulighetene som er opplagte, men problemet mitt er at jeg ikke kommer på noe innen emnene sannsynlighet og funksjoner. Noen ideer? Helst en problemstilling og hvordan løse den, og evnt hvorfor det er slik Kunne vært greit om de omhandlet familie, siden alt det jeg har hittil kun handler om hjemmet.
På forhånd takk :wink:
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Med sannsynlighet kan du jo si at en familie skal ha barn. Hvis du vet sjansen for å få gutt/jente kan du kanskje lage noen oppgaver der man spør etter sannsynligheten for at begge barna blir gutter dersom de skal ha to barn. Det er vel pensum på ungdomsskolen?

Eventuelt skal barna på skolen, og det er to stier som går til et busstopp, tre forskjellige busser de kan ta til skolen, og deretter kan de velge mellom to veier fra busstoppet til skolen. Hvor mange forskjellige ruter kan de gå? For eksempel, da får du med kombinatorikk, selv om denne oppgaven sikkert var noe kunstig og banal.

Funksjoner vet jeg ikke hva som kreves. Hva har dere lært om funksjoner?


EDIT: Hva med at familien har en spillkveld og spiller terningspill? Da er det jo MEGAenkelt å bare komme med noen sannsynlighetsoppgaver. :)
Kukaka
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 11/04-2008 16:07
Sted: Hamar

Du kan jo slenge på "The two boys problem". Ganske kjent problem, og mange smarte mennesker som surrer det til fullstendig! Vet ikke hvordan matte muntlig fungerer, men skal sensor rette oppgaven kan han flause fullstendig her, og da bør du ganske greit kunne få en bra karakter! MEn selv uten at det skjer viser dette inngående fortåelse innen sannsynlighet! : )

http://www.highdefforum.com/no-topic-fo ... lem-4.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Boy_or_Girl_paradox
Svar