hjelp plzz

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hassas
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 19/05-2005 21:25

kan noen hjelpe meg med hvordan man dinner arealet og lengen av sidene på denne her: Oppgave 3 på grunnskoleeksamen 2002... kjønner ikke hvordan man finner ut arealet av den dere og hvordan man finne lengden :oops: ... så plzz hjelp... (ps: den er oppe på siden på ressurser-oppgaver-grunnskoleeksamen)
yngve
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 23
Registrert: 15/04-2005 14:48
Sted: Ålesund

Å finne arealet skal da vere enkelt. Grunnlinja gange høyden delt på to. Som i dette tilfelle er 4*3/2=6 Arealet er da 6cm².
Jeg vet det finnes en måte til å finne AD på der man bruker formlikhet, men jeg velger denne måten.

Noen av sidene kan vi finne ved hjelp av pytagoras. Håper du kan det, men siden du ikke kunne regne areal av trekant viser jeg hvordan.

Halvparten av AB er 2cm. C-AB er 3cm
2²+3²=x²
4+9=x
x=[rot][/rot]13
x=3,6cm
AC=3,6cm

AB*C-AB/2=6cm². Hvis du snur litt på trekanten slik at BC blir grunnlinja da må AD vere høyden. Og siden grunnlinje gange høyde er 6cm², må AD*BC/2 vere 6cm². I en enkel ligning:
(x*3,6)/2=6
3,6x=6*2
3,6x=12/3,6
x=3,33
x=AD

AD=3,3cm som er svaret på oppgave 3B.
Svar