Matriser

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Sunny
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 13/05-2003 10:51

For hvilke k er denne matrisen inverterbar:
-9k^2+36k-36
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Jeg er nok litt rusten på matriser, lenge siden jeg derev med det. Vår ekspert på lineær algebra er på ferie, men du vil få et svar så snart han er tilbake. I mellomtiden skal jeg lese meg opp på emnet. Ellers er det fritt fram for alle som har noe å bidra med, dette ligger jo noe utenfor pensum i videregående (tror jeg). Håper du får et fornuftig svar snart.

MVH
Kenneth Marthinsen
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Jeg er ikke sikker på hva matrisen din er, men dersom jeg kan anta at uttrykket du oppgir er determinanten til en kvadratisk matrise vil, i foelge teoremene nedenfor, matrisen vaere inverterbar for alle k som oppfyller ulikheten
-9k[sup]2[/sup]+36k-36 <> 0

NB: <> betyr her "forskjellig fra", alstå må uttrykket vaere forskjellig fra null.

-----------------o0o-----------------

Definisjon
Dersom A er en kvadratisk matrise, og dersom man kan finne en matrise B slik at AB = BA = I, da er A inverterbar og B kalles den inverse av A.
(I er identitetsmatrisen)

Videre har vi at:
En kvadratisk matrise A er inverterbar hvis og bare hvis det(A) <> 0 (determinaten til A er forskjellig fra null).

-----------------o0o-----------------
Svar