Hjelp til 4 ganske lette oppg.

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Vralteladden
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 07/04-2003 18:10

Hei!

Trenger hjelp til disse oppg. Er egentlig ikke så vanskelige, men jeg husker veldig lite av dette stoffet :cry: Det hadde vært kjempeflott hvis noen kunne hjulpet meg med disse oppg. Har vært syk en lengre periode, så jeg har nesten ikke fått repetert noen ting, og nå skal vi snart ha tentamen.

Formelen under brukes til å beregne varmemengden som går gjennom glassvinduer. Q=10,5*A*t*(Gi-Gu)

Q= vannemengden målt i kilojoule (kj)
A = arealet av vinduene målt i m 2
t = antall timer
Gi = gjennomsnittstemperaturen inne
Gu = gjennomsnittstemperaturen ute

a) Finn den varmemengden som går ut gjennom vinduene i en stue i løpet av ett døgn, dersom:
arealet av vinduene er 8 m2
gjennomsnittstemperaturen ute er -1°C og gjennomsnittstemperaturen inne er +20 °C?

b) Hvor mye koster den varmemengden som skal til for å holde gjennomsnittstemperaturen på 20 °C i ett døgn, når 1 kWh (kilowattime) (3600 kj) koster kr 0,45? Vi tar bare hensyn til varmetap gjennom vinduene.)

c) Hva betyr det dersom Q har en negativ verdi?

På oppg. a) blir det ca. 43000 hvis jeg husker rett? b) er jeg ikke sikker på og på oppg. c) er svaret at det er varmere ute en inne?



a) Trekk sammen: ( / (skråstreken) har ingen ting å gjøre med oppg. Har den bare der for å skille mellom brøkene. Det er litt vanskelig å se brøkene ellers.
3 / + 2ab / - 2b-3
2a / 2a(i andre)+4ab / 2a+4b

Tar jeg ikke helt feil, må man finne fellesnevneren her. Den blir 2a(i andre) + 4ab ? Men hva må jeg gange de forskjellige brøkene med, for å få til dette?

b) For hvilke verdier av a har likningen x(i andre) + ax + 25 = O
bare en løsning?
Finn løsningen til likningen for disse verdiene av a

c) Lag en oppgave der du får bruk for å løse likningen 5000*1,05(opphøyd i x) = 10000 og løs den.

TUSEN TAKK FOR HJELPEN! :D
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Håper du er bra nå!
a) her er det bare å sette inn og du får 42336Kj.
b) (42336/3600)*0,45kr = 5, 29kr
c) du har rett
Jeg skjønner ikke hvordan du skriver brøkene, men du må finne fellesnever. Eksempelvis kan brøken 2a+5 delt på a+b skrives som
(2a+5)/(a+b). Skriv på nytt om du trenger flere hint.
b) Likningen har bare en løsning når det som står under rottegnet i abc formelen er lik null..... Tar du den nå?
c) Her snakker vi om rentersrente eller det vi kaller eksponentiell vekst. Hvor lenge (x år) må 5000kr stå i banken til en rente på 5% (1,05) før du har 10.000kr?

Håper dette hjalp!
Kom gjerne tilbake dersom noe er uklart.
MVH
Kenneth Marthinsen
Vralteladden
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 07/04-2003 18:10

Hei igjen!

Tusen takk for hjelpen,nå fikk jeg til oppgavene :D
Den ene likningen ble uklar, var ikke sikker på hvordan jeg skulle skrive det på data. Men jeg fikk til oppgaven, så jeg trenger ikke hjelp til å løse den :)
Svar