Trekantkonstruksjon

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
VICTORIA
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 21/05-2003 14:38

Hovordan skal jeg utvide trekant ABD til en firkant ABCD
der vinkel BCC=vinkel ADB
MEN
arealet av trekant BDC skal være 1/2 parten av arealet av trekant ABD ????
MÅL av trekant =
A til D = 6 cm
A til B = 8 cm
B til D = 10 cm
på forhånd takkkkk
Abel
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 28/01-2003 18:08

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener med vinkel BCC, er det vinkel BCD..?
Jeg kan i allefall gi deg noen tips på veien. Du har sikkert lagt merke til at trekant ABD er en 90 graders trekant. 8,6,10 er en pytagoreisk talltrippel. Jeg håper jeg ikke forvirrer deg med dette. Men hvis du skal ha halvparten av arealet så kan du trekke en normal fra begynnelsen på linjen AB og opp til linjen BD så har du høyden. Du vet jo at BD er felles grunnlinje i begge disse trekantene, altså da snakker jeg om ABD og BCD. Denne normalen du har konstruert ned til BD forlenger du på andre siden og merker av slik at den blir like lang på begge sider. Deretter halverer du for å få halve arealet. Håper jeg ikke forklarer for dårlig, og jeg vil gjerne vite om det er vinkel BCD som skal være like stor som vinkel ADB.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
C må ligge på en linje parallell med BD i avstanden 2,4 cm fra linjen BD, fordi arealet av ABD er 24cm[sup]2[/sup] og BCD skal være halvparten så stor.

Du nevner vinkel BCC, mener du BCD eller BCA?

MVH
Kenneth Marthinsen
VICTORIA
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 21/05-2003 14:38

administrator skrev:Hei!
C må ligge på en linje parallell med BD i avstanden 2,4 cm fra linjen BD, fordi arealet av ABD er 24cm[sup]2[/sup] og BCD skal være halvparten så stor.

Du nevner vinkel BCC, mener du BCD eller BCA?

MVH
Kenneth Marthinsen
sorry skrivefeil jeg mente vinkel BDC = vinkel ADB
takk for svar .. skal prøve !!
VICTORIA
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 21/05-2003 14:38

Abel skrev:Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener med vinkel BCC, er det vinkel BCD..?
Jeg kan i allefall gi deg noen tips på veien. Du har sikkert lagt merke til at trekant ABD er en 90 graders trekant. 8,6,10 er en pytagoreisk talltrippel. Jeg håper jeg ikke forvirrer deg med dette. Men hvis du skal ha halvparten av arealet så kan du trekke en normal fra begynnelsen på linjen AB og opp til linjen BD så har du høyden. Du vet jo at BD er felles grunnlinje i begge disse trekantene, altså da snakker jeg om ABD og BCD. Denne normalen du har konstruert ned til BD forlenger du på andre siden og merker av slik at den blir like lang på begge sider. Deretter halverer du for å få halve arealet. Håper jeg ikke forklarer for dårlig, og jeg vil gjerne vite om det er vinkel BCD som skal være like stor som vinkel ADB.
skrivefeil !! mente : vinkel BDC = vinkel ADB :(
VICTORIA
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 21/05-2003 14:38

Abel skrev:Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener med vinkel BCC, er det vinkel BCD..?
Jeg kan i allefall gi deg noen tips på veien. Du har sikkert lagt merke til at trekant ABD er en 90 graders trekant. 8,6,10 er en pytagoreisk talltrippel. Jeg håper jeg ikke forvirrer deg med dette. Men hvis du skal ha halvparten av arealet så kan du trekke en normal fra begynnelsen på linjen AB og opp til linjen BD så har du høyden. Du vet jo at BD er felles grunnlinje i begge disse trekantene, altså da snakker jeg om ABD og BCD. Denne normalen du har konstruert ned til BD forlenger du på andre siden og merker av slik at den blir like lang på begge sider. Deretter halverer du for å få halve arealet. Håper jeg ikke forklarer for dårlig, og jeg vil gjerne vite om det er vinkel BCD som skal være like stor som vinkel ADB.

takk for svar... men problemet er at arealet av trekant BCD skal være halvparten av arealet av trekant ABD.... å da får ikke jeg noe firkant!!!
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Da ble ting en del klarere.
Arealet av trekant ABD er (6*8/2)cm[sup]2[/sup]=24cm[sup]2[/sup]
Dersom vi sier at BC=10cm er grunnlinjen i trekanten BCD må høyden i trekanten være 2,4cm fordi (10*2,4/2)cm[sup]2[/sup]=12[sup]2[/sup] som er halvparten av arealet i ABD. Du vet altså at C ligger på en linje parallell med BD i avstand 2,4cm. Konstruer denne!
Så bruker du passeren og konstruerer en vinkel som er like stor som vinkel ADB, i samme toppunkt (D), men som har BD som høyre vinkelbein. Venstre vinkelbein vil da skjære linjenn parallell til BD og du har funnet C.
Tegn en god prøvefigur slik at du ser situasjonen, før du begynner konstruksjonen.


MVH
Kenneth Marthinsen
Svar