Ulikheter

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mattepugger
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 27/11-2002 15:39

Hei,
Jeg søkte på ulikhet på denne siden, så kom det opp et eksempel som var dette:
2x - 4 > 5x + 2

2x - 5x > 4 + 2

- 3x > 6

- x > 2

x < -2

Jeg skrev dette ned i regelboken min, men jeg skjønte ikke døyten av hvorfor det som stod der skjedde, kan noen forklare meg hvorfor jeg skal gjøre akkurat slik, og hvordan? problemet begynte der det står -3x > 6, for etter der skjønte jeg ikke hvorfor det ble -x > 2 og så videre!! :cry: :cry:
mattepugger
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 27/11-2002 15:39

Det var også noe annet jeg lurte på, men glemte å skrive det i sted. Jeg holder på å jobbe med noen av oppgavene i mattebøken og lurer på om jeg har løst dem rett.
Den første oppgaven er:

x + 8 > 15

x = 15 + 8 Her har jeg brukt overflyttningsregelen.Og jeg har skiftet -til+.

x ? 23 Der hvor jeg har skrevet ? betyr at jeg vet ikke om jeg skal ta > eller < der. Det samme problemet har jeg i resten av de lignende oppgavene..
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Du spør om flere ting. Ditt første spørsmål:

Dersom du er med til:
- 3x > 6

- x > 2

x < -2
er det ingen fare. Vi deler med 3 på begge sider av ulikhetstegnet og får -x større enn 2.
Deretter multipliserer vi med -1. Regelen er da at vi må snu ulikhetstegnet. Jeg ser nå at vi kunne tatt det i en opperasjon, ved å dividere med -3 og snudd ulikhetstegnet i en og samme opperasjon. Ellers ser du at vi behandler uliker på samme måte som ligninger.

Så til spørsmål to:
x + 8 > 15

x = 15 + 8
Her gjør du to feil:
1. du har byttet ulikhetstegnet med likhetstegnet. Det er IKKE akseptabelt.
2. når du flytter over skifter du fortegn og får x større enn 15 MINUS 8
dvs. x større enn 7

ok?
MVH
Kenneth Marthinsen
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Jeg ble så ivrig at jeg glemte poenget: Når du multipliserer eller dividerer en ulikhet med et negativt tall snur du ulikhetstegnet :D
KM
Svar