Matematikk-leker til hjelp for 6te-klassing

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Hallo Folkens.
Lenge siden sist.

Kort historie:
Jeg ønsker å snu læringslysten i positiv retning.
Spørsmål: Kan noen anbefale leker/hjelpemidler til mattelæring. Ønsker å bruke dette sammen med en 6te-klassing som sårt trenger hjelp. Hvor får en kjøpt slikt? Er dette noe man kan lage selv? (på forhånd takk)

Jeg så på "Blanke Ark" på TV-Norge at de hadde noe klosser og annet for å lære bl.a brøk. Føler det er viktig å gjøre matematikk morsomt og interessant for å vekke læringslysten igjen.

Lang historie:
Onkel (meg) skal hjelpe niesa si med matematikk!
Hun går 6-te klasse. De har ikke kommet til algebra enda. Jeg kjenner meg så altfor godt igjen i hennes situasjon. Foreledre viser ikke lyst til å lære seg selv for å lære videre. Ikke fikk jeg hjelp av andre heller (men de var flinke til å ta meg i nakken, men hva hjelper det). Man blir hengende etter og føler seg dum. Matte blir bare et stort slit. Denne skjebnen unner jeg ikke min niese. Læring skal føles naturlig. Fordelen er at moren (min søs) har meg som kan hjelpe. Jeg har hjulpet ingeniørstudenter med matte, nå blir utfordringen en 6-te klassing, noe som kan bli vel så utfordrende! (end of sob-story) :-)

Hun sliter med litt av det meste. Hun er flink til å gange å dele hele tall, men en "mellomprøve" viser at hun sliter med forståelse av størrelser, brøk, kommetall, areal, vinkel etc. Hun ligger langt etter. Derfor blir det å sette av mye tid fremover sammen med henne. Lærelysten ligger nok lavt nå, derfor ønsker jeg å vekke denne igjen. Kanskje i form av leker hvor man får en visuell og aktiv forståelse av ting.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

En venn tipset meg om denne siden: http://simplicatus.no/web.php?action=ho ... ngle&pk=23

Der finner du "mattekofferter" laget for forskjellige trinn. Personen bak er matematikklæreren i NRK-serien "Klasse 10B".
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Har ikke noen gode tips til det du tenker på, men jeg har et forslag til noe du kanskje kan prøve.

Som du nevner er lærelysten veldig lav, motivasjonen er sikkert dårlig og frustrasjonen er høy. I stor grad er dette noe hun føler hun slett ikke får til. Derfor tror jeg det kan være hensiktsmessig og gi en del enkle oppgaver med slak stigning i vanskelighetsgrad etter du har forklart noe som er nytt/vanskelig. Får hun litt mestringsfølelse tror jeg lærelysten kommer raskt!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Takk for tips. Mattekofferten blir for dyrt.
Har gått over hennes 'kartleggingsprøve' og laget oppgaver der hun gjorde feil, men enklere oppgaver.
Hun vil lære brøk siden det er det de har på skolen nå. Synest + - * / bør sitte først. Men man får jo begge deler om man starter med brøk.
A.Einstein
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 21/04-2010 17:10

Her er en side henne kan øve på
matematikk.org
Hvis ikke så kan dere ha matte konk. Eller som de i klasse 10b hadde.
Svar