Pi?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei!

Har nettopp kommet opp i matematikk muntlig. Sitter å skriver formler og den slags, men er det noen her som vet hvordan jeg lager Pi (3.14) ?

Mvh "Gjest"
Gjest

Laga [pi][/pi]? Lurer du på kva som er definisjonen av det? I så fall kan eg seia at det finst fleire moglege definisjonar. To gode er:

(1) [pi][/pi] er forholdet mellom omkrinsen og diameteren til ein sirkel.
(2) [pi][/pi] er forholdet mellom omkrinsen og diameteren til ein sirkel med diameter 1.

Desse to definisjonane er ekvivalente (dersom 1 er definisjonen, så følgjer 2, og motsett), den første eg vanlegast å sjå, men den siste den som byggjer på færrast førehandskunnskapar, sidan den første strengt tatt krev at du har vist at alle sirklar har same forholdet mellom omkrins og diameter.
Kent
Guru
Guru
Innlegg: 293
Registrert: 02/03-2005 14:39
Sted: Bergen

Hvis du går på ungdomsskolen og jeg forstår spørsmålet ditt riktig, trenger du ikke bry deg med det. [pi][/pi] er langt utenfor pensum. Det du trenger å vite er sannsynligvis formlene
O=2[pi][/pi]r
A=[pi][/pi]r[sup]2[/sup]
Vet du radius (el. diameter) og omkrets/areal, kan du regne ut en tilnærmet verdi for [pi][/pi].
[pi][/pi] kan ikke skrives nøyaktig. Her er en "dårlig" tilnærming med bare 1 mill. desimaler:
http://wikisource.org/wiki/Pi_to_1,000,000_places
Gjest

Hm.. Jeg må ha formulert meg dårlig.

Jeg vil bare vite hvordan jeg skriver pi på tastaturet. Det finnes jo ikke. Vet at det finnes multi-taster for andre bokstaver e.l som ikke er merket opp.
ex: Islandsk //th// = ALT + 2 --> 3 --> 1 på numpad = þ
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Anonymous skrev:Laga [pi][/pi](1) [pi][/pi] er forholdet mellom omkrinsen og diameteren til ein sirkel.
(2) [pi][/pi] er forholdet mellom omkrinsen og diameteren til ein sirkel med diameter 1.
Den andre der skal vel være at [pi][/pi] er lik omkretsen i en sirkel med diameter 1?
En enkel måte å finne verdier for [pi][/pi] er ved rekkeutvikling, men det går nok langt utover ungomskolepensumet.

Til trådstarter: Skriv charmap i kjør/run i windows så får du opp alle tegn.
Gjest

oro2 skrev:Til trådstarter: Skriv charmap i kjør/run i windows så får du opp alle tegn.
Takk. Da var det bare å finne [pi][/pi] da :?
tersvenn
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 29/02-2004 11:18

Du kan definere tastebordet som du vil, også sette inn enkeltegn (f.eks PI)

Jeg bruker WIN 2000 pro, men antar at XP er omtrent lik.
Håper det går greit med den engelske versjonen, men her er en copy/paste fra min helpfil:

To open a system tools item, click Start, point to Programs, point to Accessories, point to System Tools, and then click Character map.
For information about using Character Map, click Help in Character Map.
Renni
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 27/05-2004 14:10
Sted: Stavanger

:P Var mye styr for en liten pi da :wink:
får huske å forklare deg skikkelig nestegang :wink:
Renny
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Matematikere er ganske ivrige når det gjelder Pi ;)
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Ikke no dritt om vår kjære Pi her nå...Alle seriøse matematikere bør kunne Pi med 15-20 desimaler, iallefall!! :wink:
Svar