Kordinatsystem

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
A.Einstein
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 21/04-2010 17:10

Jeg skal ha en kordinatsystemprøve i mattematikk, om to uker.Jeg lurte på om noen kunne forklare meg det basiske? Noen tips?

Eks:
Kordinatene for tre av hørnene i et kvadrat er (-3,1), (2,1) og (2,-4). Hvilken koordinater har det fjerde hjørnet?

Dere kan hjelpe meg med hvordan jeg gjør det.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Her må du tenke på to ting:

Hva er et kvadrat?
Hva er disse koordinatene?

Tegner du disse koordinatene i et koordinatsystem *og* vet at et kvadrat har like stor avstand fra hver av hjørnene til neste hjørne, så kan du se hvor hjørnene skal være.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
A.Einstein
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 21/04-2010 17:10

Takk, jeg er ikke så dum. Men jeg vet ikke helt hva et kordinatsystem er. Takk for hjelpen.
Gluggen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 15/02-2009 22:49

Hei.
Her har jeg laget et dårlig koordinat-system på frihånd i paint, så det er ganske slaskete, men det kan hvertfal demonstrere det du ville fram til. :)

Bilde

De røde prikkene er de punktene du oppgav i ditt innlegg.
Da kan man tegne linjer mellom disse røde punktene. Du vil også se at hvis jeg fortsetter linjene nederst der, så vil de ende i det blå punktet.
Koordinatene til dette punktet er da (-3,-4).

Du ser jeg har satt inn navnene på de to "aksene". Førsteaksen, som også kalles x-aksen, er den som likker vannrett.
Andreaksen, eller y-aksen, er den som er loddrett.

Husk at vi alltid begynner med å telle langs 1.aksen.
F.eks. i koordinaten (2,3) så går vi to hakk bortover x-aksen og deretter tre hakk oppover y-aksen.

Litt kjapp fakta.
Håper du forstår og lykke til på prøva. ;)
A.Einstein
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 21/04-2010 17:10

Takk :D
Nå forstod jeg mye mer :)
Det hjalp mye 8-)
Svar