Prøvemuntlig Matte, Hjelp Søkes

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Shakur
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 10/05-2010 13:45

Jeg går i 9. klasse og skal ha prøvemuntlig i matte om to dager (onsdag) (så svar for som svint :P ). Jeg har fått et ark der det står følgende:
Lokalt gitt eksamen 2010 Muntlig eksamen

Melodi Grand Prix 2010


● Ta utgangspunkt i bildene og velg blant de ulike emnene fra kunnskapsøftet (ehh... stoler, folk som springer rundt med... kasser?, rosa Eurovision ball, en fotballstadio?, mennesker fra MGP?, og et kart av telenor arena (+ parkeringsplass?)
● Du velger selv hvordan du vil presentere temaet.
● Husk nivå og sammenheng i det emnet du presenterer, det er viktig at du får vist hva du kan.

[6 bilder (se ovenfor ^)

Fra kunnskapsløftet
● anslå og beregne lengde, omkrets, vinkel, areal, overflate, volum, og tid, og kunne bruke og endre målestokk
● velge passende måleenheter, forklare sammenhenger og regne om mellom ulike måleenheter
● Gjøre rede for tallet pi og bruke dette i beregninger av omkrets, areal og volum
● behandle og faktorisere enkle algebraiske uttrykk, regne med formler
● løse likninger og ulikheter av første grad og enkle likningssystemer med to ukjente
● sette opp enkle budsjetter og gjøre beregninger tilknyttet privatøkonomi
● lage, på papiret og digitalt, funksjoner som beskriver numeriske sammenhenger og praktiske situasjoner, tolke disse og oversette mellom ulike representasjoner av funksjoner som grafer, tabeller, formler og tekst
Kort sagt, oppgaven er VEEELDIG åpen, og jeg vet INGENTING om Melodi Grand Prix... :shock:
Jeg har en noen idéer, men jeg vet ikke hvor bra disse er. Jeg har 6 i snitt i matte, og er redd for å dette ned til 5 (hvor mye betyr en prøvemuntlig?) - så jeg vil helst ha en 5+/6 presentasjon...

Kan jeg få råd til hva jeg kan ha med (+++ er hjertelig velkommen :)) ? :?:
[signatur]
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Her er det så mange muligheter at det er nesten så jeg blir svimmel..

Sjekk opp litt i info om arenaen de skal være i. Der er det masse lengder, høyder og bredder som kan brukes til å regne areal. Du finner sikkert en oversikt over hvor mange gjester som kommer (Les: Hvor mange er det plass til på arenaen), og vips så har du masse likninger innen økonomi. Det dekker i grunn punktene fra kunnskapsløftet. Man trenger ikke vite noe om MGP for å lage regnestykker.

F.eks: En bil er i snitt x m^2 stor, parkeringsplassen er y m^2, hvor mange personbiler kan parkere. Er det nok parkeringsplasser dersom alle kjører hver sin bil? Hvis ikke, hvor mange må i snitt kjøre i hver bil for at det skal være nok parkeringsplasser til alle. Hvor mye kan de regne med å tjene bare på parkeringsavgift (Her trenger du ikke vite noen tall, for det ene punktet går på algebrabraiske utrykk). etc.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Shakur
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 10/05-2010 13:45

Ok, jeg skal prøve det du har sagt... men er nok til å få en 6'er?:?:
Det virket ganske... simpelt. :P
[signatur]
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Du bør vel selvsagt ha noe mer da.. Hva med å ta med et ligningsett med to ukjente? Du vet at det er k mennesker der som alle har betalt for å komme inn. Billettinntektene er i kr.. Pris for barn er f.eks. 400kr mens voksne må betale 600kr. Hvor mange barn og voksne er til stede?
Shakur
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 10/05-2010 13:45

I liek it!
10-klasse matte!

Er k konstant (gjetning)
Hva er i?
[signatur]
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Om det er 10. klassematte vet jeg ikke, siden jeg tok utgangspunkt i de kompetansemålene du tok med i førsteposten.

k vil være et tall som du selv bestemmer deg for (hvor mange mennesker tror du vil få plass under melodi grand prix?)

i vil også være et tall som du selv bestemmer deg for (hvor mye tror du arrangørene vil få inn på billettinntekter?)
Shakur
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 10/05-2010 13:45

kimjonas skrev:Om det er 10. klassematte vet jeg ikke, siden jeg tok utgangspunkt i de kompetansemålene du tok med i førsteposten.
Shakur skrev: ● løse likninger og ulikheter av første grad og enkle likningssystemer med to ukjente
ehh (er det jeg som blander eller er det 10.-klasse matte?)... whatever, BONUSPOENGER!!!

kimjonas skrev: k vil være et tall som du selv bestemmer deg for (hvor mange mennesker tror du vil få plass under melodi grand prix?)

i vil også være et tall som du selv bestemmer deg for (hvor mye tror du arrangørene vil få inn på billettinntekter?) :D :D :D :D
Jeg fant noe fakta på nettet (90 000 tilskuere), finner sikkert ut resten (eller så finner jeg på det (må jeg bare ha med fakta på muntlig eksamen?)). :wink:
[signatur]
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Hvordan skal jeg greie å gå rundt å huske på de forskjellige læreplanene til 9. og 10. trinn? Siden du tok det med, kom jeg med et forslag som inneholdt dette kompetansemålet.. Har du ikke hatt om likningsett med to ukjente, så er det vel kanskje ikke så viktig å ta det med heller? De vil jo teste deg på det du har lært i år.. Ellers vil det bli på samme måte som om du hadde fått som oppgave å prate om hva som skjedde under 2. verdenskrig, men det eneste du tar med er hva den resulterte i.

Nok om det.. man behøver vel ikke å ha med kun fakta. Det viktigste er at du viser forståelse og måloppnåelse.. ikke om du regner med tall som ikke stemmer hundre prosent med virkeligheten. (Å bruke realistiske tall vil dog neppe trekke deg ned i karakter)
Sievert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 01/11-2009 12:03

Altså, det viktigste er ikke at du har riktige faktaopplysninger. Sensor / eksaminator / lærer vet ikke hva du har kommer iallefall ikke til å stoppe deg for å google tilskuerkapasitet etc. Det viktigste er at du får vist at du klarer å bruke matematiske operasjoner i sammenheng med hverandre. Selvfølgelig må du ha med tall som er litt realistiske, men du skjønner nok poenget.
Shakur
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 10/05-2010 13:45

Takk for hjelpen :)
Hvordan kan jeg få andre (eller dere) til å få sett den når jeg er ferdig? Sånn at dere kan komme med forslag og sånt...
[signatur]
Shakur
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 10/05-2010 13:45

Hmm... Antall billetter er n
Hva er prisen for billettene, a?
[signatur]
Svar