konstruksjon

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
juni
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 30/05-2003 11:14

hvordan deles en linje i 2:3 ved hjelp av konstruksjon?
Abel
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 28/01-2003 18:08

Jeg tror dette problemet kan løses ved at du først deler linjen i 5 like deler. Da har du jo egentlig løst problemet ettersom det er bare å markere skillet mellom de 2 og 3 like. Kjenner du til hvordan man deler en linje i 5 like deler, og har jeg eventuelt missforstått oppgaven ? :D
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Forklar gjerne :)
Kenneth
Abel
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 28/01-2003 18:08

Hvis du har en linje "AB" som du skal dele i 5 like store deler gjør du følgende. (Jeg tror Euklid drev på mye med dette hvis du vil vite mer om emnet). Du trekker så en linje fra punkt A i en passe vinkel til C. Det som er spesielt med denne linjen er at mens du tegner den skal du dele den opp i 5 like store enheter. Det spiller ikke noen rolle hvor store disse er, men det er kanskje hensiktsmessig og ikke strekke AC mye lenger enn AB. Når jeg mener at du skal dele linjen opp i enheter mener jeg at du skal bruke passeren og jobbe deg utover langs linjen med like store linjestykker oppover og avslutte når du har fått 5 stykker. La oss kalle disse punktene på linjen der enhetene slutter for P1, P2, P3, P4 og til slutt C. Fra C trekker du ned et linjestykke til B. Deretter konstruerer du linjer som er parallelle med BC fra henholdsvis P1, P2, P3 og P4 ned på AB. Hvis du ikke sjønte noe av dette eller jeg har gjort noe feil så bare si i fra.. :D
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Takk for den, dette skal jeg se på i helgen :)

God helg
Kenneth
Svar