Pyramide og kjegle

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Sonia06
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 21/11-2010 18:08

Hei :D
Jeg sliter veldig med matte og søker litt hjelp på to oppgaver, håper dere kan gi en enkel forklaring..

OPG 1:
FINN VOLUMET!!!!
Det er en pyramide som har disse tallene: 5 dm (Høyde) 4 dm (lengde) og 3 dm (bredde).

Her er det kjegle som har disse tallene: 6 cm (lengde og bredde) 12 cm (høyde.

Håper dere skjønte det her ..
Jeg har en til oppgave å den er som følgende:

Hvor mange iskjeks kan vi fylle med en 2-litersboks med is?

Iskjeksen er 6 cm i bredde og 10 cm i høyde!




Håper forklaringen var godt nok :)
Eliasf
Cayley
Cayley
Innlegg: 65
Registrert: 22/02-2011 17:34

volumet av en pyramide er gitt ved grunnflate gange høyde, delt på tre
så pyramiden er altså

[tex]\frac {5\cdot 4\cdot 3}{3} = \frac {5\cdot 4\cdot \cancel 3}{\cancel 3} = 5\cdot 4 = 20 [/tex]


samme regel gjelder for kjeglen

Går ut ifra at du mener diameter når du sier lengde

[tex]\frac {\pi\cdot 3^{2}\cdot 12}{3} = \frac {\pi\cdot \cancel 3^{2}\cdot 12}{\cancel 3} = \pi\cdot 3\cdot 12\ \approx \ 113.1 [/tex]
Sonia06
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 21/11-2010 18:08

Tusen takk for svaret.. men siden jeg har startet på en ny skole nå så ligger jeg litt bak i klassen..

Kan du fortelle meg litt om [symbol:pi] ? det hadde vært kjempe fint? :)












Eliasf skrev:volumet av en pyramide er gitt ved grunnflate gange høyde, delt på tre
så pyramiden er altså

[tex]\frac {5\cdot 4\cdot 3}{3} = \frac {5\cdot 4\cdot \cancel 3}{\cancel 3} = 5\cdot 4 = 20 [/tex]


samme regel gjelder for kjeglen

Går ut ifra at du mener diameter når du sier lengde

[tex]\frac {\pi\cdot 3^{2}\cdot 12}{3} = \frac {\pi\cdot \cancel 3^{2}\cdot 12}{\cancel 3} = \pi\cdot 3\cdot 12\ \approx \ 113.1 [/tex]
Eliasf
Cayley
Cayley
Innlegg: 65
Registrert: 22/02-2011 17:34

[symbol:pi] er tilnærmet 3.14

omkretsen av en sirkel er 3.14 ganger så lang som diameteren (bredden om du vil), så [symbol:pi] er forholdet mellom omkretsen av en sirkel og dens diameter.

det er et av de viktigste tallene i mattematikk og jeg vil anbefale deg å spørre læreren din om pi, fordi han/henne er nok i stand til å forklare det bedre og mer grundig.
Svar