linære funksjoner og rette linjer

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
godjinta
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 05/06-2003 13:44

Jeg har fått en oppgave som jeg skal si litt om og oppgaven lyder som følger:

Jeg skal kjenne sammenhengen mellom linære funksjoner og rette linjer, kunne finne funksjonsuttrykket for en linje ved regning, kunne beregne stigningstallet, og tolke det i praktiske funksjoner.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Hvis du ikke kan alt, iallefall komme med noen ideer.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Ligningen for en rett linje er y = ax + b der b er punktet der linjen krysser y aksen. Dersom linjen går gjennom origo er b = 0. a er stigningstallet. Dersom du går en enhet til høyre på x aksen forteller a hvor mange enheter på y aksen du må gå opp eller ned for å treffe grafen (linjen) se også
http://www.matematikk.net/fuen/funksjoner.html

Dersom du jobber og tjener 75 kroner timen og i tillegg får 100 krone bare for oppmøte. Hva tjener du på 7 timer? Denne kan du fremstille som lønn som en funksjon av t (tiden i timer)

Lykke til!

Kenneth Marthinsen
Svar