Det er lite hensiktsmessig at vi gir deg svarene. Vi lærer ikke så mye av å gjøre det for deg, så jeg vil heller prøve å lære deg dette.
Hvor er stopper det opp og hvor blir du usikker?
a)
Oppgavene er også litt diffuse. Dvs. Egentlig er det ikke diffuse i det heletatt, men det er vanlig av folk blandet litt sammen så for å få vekk forvirring. Når du skriver 1/3(x+2), mener du:
[tex]\frac{1}{3}(x+2) = \frac{x+2}{3}[/tex]
eller
[tex]\frac{1}{3(x+2)}[/tex]
b)
På oppgave b så må du bare gange ut parentesen. Du vet kanskje at når noe er opphøyet i et tall, så skal det ganges sammen så mange ganger som tallet det er opphøyet i.
Det ble ganske tungt forklart, men f.eks.
[tex]a^2 = a\cdot a \,\,og\,\, a^3 = a\cdot a\cdot a[/tex]
Her er det en hel parentes som skal ganges sammen
[tex](a-b)^2 = (a-b)(a-b)[/tex]
Kommer du litt videre på den da?
c)
Denne er også litt utydelig hva du mener. Skal den tolkes formelt riktig, blir det:
[tex]x^3-\frac{x}{x}+1[/tex]
Er det det du mener? Hvis ikke må du bruke parenteser slik at utrykket blir riktig.