Irrasjonale likninger

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kurtg
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 01/05-2003 23:06
Sted: Sandnes

Nei, jeg får det samme svar som før jeg spurte, det er et eller annet jeg gjør galt. Jeg får høre med mattelæreren i morgen.

hilsen kurtg :roll:
Sist redigert av kurtg den 12/08-2003 23:01, redigert 2 ganger totalt.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Et par hint:
På de første oppgavene flytter du over alt som ikke står under rottegnet, slik at rottegnet står alene igjen på venstre (eller høyre) side. Deretter opphøyer du begge sider i andre (kvadrerer), da forsvinner rottegnet. Så må du ALTID huske å sette prøve på svaret da kvadreringen kan gi falske løsninger.

På den siste oppgaven har du flerer muligheter. Jeg ville starte med å gange ut og oppløse parantesene. deretter flytter du over alt som ikke inneholder x på høyre side.

Hjalp det?
MVH
Kenneth M
kurtg
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 01/05-2003 23:06
Sted: Sandnes

kurtg skrev:Hei takk for svar fra forrige gang,

Jeg har følgende jeg lurer på:

3-kvadratrotenX-1= 1 (fasit X=5)

4 ganger kvadratroten av 5-X= 8 (fasit X=1/3)

kvadratroten av 7x+1. -2 = 4 (fasit X=-3/2)


å så følgende oppgave:


1/5 (x/3 -2) -1/3 (x/6 + 1/2) = 1/20 (2x/3 +2)

til fellesnevner får jeg 60 men det jeg lurer på er.

hva gjør jeg med -2 og +2 i parantesene??

Jeg har prøvet forskjellige måter, men jeg får ikke svaret til å stemme.

Noen som kan gi meg et hint?

hilsen kurtg :roll:
Nei dette hjalp ikke, jeg får det fremdeles ikke til å stemme med fasit.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei igjen, vi prøver på nytt. Jeg har litt problemer med notasjonen, men går ut fra at du mener

4[rot](5-x)[/rot] = 8

[rot](5-x)[/rot] = 2

([rot](5-x)[/rot])[sup]2[/sup] = 5 - x = 2[sup]2[/sup]= 4
x = 1
Som du ser stemmer ikke dette med det du oppgir i fasit, men det er jo mulig at jeg har stykket feil i utgangspunktet. Uansett, håper dette virket klargjørende.
MVH
KM
Svar