stikk prøver og anslå populasjon

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
nadeem
Cantor
Cantor
Innlegg: 108
Registrert: 19/10-2005 17:56
Kontakt:

Hei Alle sammen,

Jeg har allerede søkt på forumet og lest igjennom relevante artikler med det har ikke hjulpet :oops:

Jeg lurer på om det er noen her som kan vise meg hvordan man går fram når man løser en slik oppgave:

- Man fanger 200 hvaler av et x-stor populasjon, så merker vi dem og slipper dem ut igjen.
- Deretter fanger vi 1500 hvaler derav 13 er merket.

spørsmålet er da : Hvor stor er populasjonen?

Dere trenger ikke gi meg svaret, jeg vil bare først og fremst vite fremgangs måten.. eventuelt formel.

Takk på forhånd,

Med vennlig hilsen

Nadeem
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Det handler om forholdet mellom antall fisk du har merket og antall merket fisk du fanger.

x - antall fisker tilsammen

200/x er andelen av alle fisk du har fanget.

Viss man nå tenker seg at du trekker ut 1500 tilfeldige fisker og 13 av de er merket vil;

200/x = 13/1500. Så må du bare løse for x

Dette er bare et overslag, som ikke sier noe bestemt. I virkeligheten ville man gjort forsøket flere ganger, flere steder og til flere tider for å få et gjennomsnitt og gå ut ifra.
Per-Inge

Hei:D:D
X = 24
:D :D :D :D
Glad for p hjelpe :P

Per-Inge
nadeem
Cantor
Cantor
Innlegg: 108
Registrert: 19/10-2005 17:56
Kontakt:

Hei Ingentingg,

Takk for hjelpen, men jeg nå skjønner jeg vet ikke hvordan jeg skal løse det opp?

Jeg får 13 / 1500 = 0.0086

Det betyr at 200 / x = 0.0086

Hvordan finner jeg x?

Gud nå føler jeg meg dum :oops:

Igjen, takk for hjelpen,

Nadeem.

ps.. oi oi vent,

Kan jeg gjøre slikt:

jeg tar 200 / x = 0.0086
og gjør den om til :
200 / 0.0086 = x

Da får jeg x til å være 23256.

Er dette riktig?
Svar