Hei folkens,
Jeg sitter fast med et mattestykke til søsteren min. Det begynner å bli en stund siden jeg har hatt matte. Samtidig er ikke lærebøkene på ungdomstrinnet særlig veiledende. Kunne dere hjelpe meg med dette stykket?
8. trinnsnivå:
"Andreas, Siren og Vegard løp hver sin etappe i en stafett. Anders løp 1/3 av løypa, mens Siren løp 2/5 av løypa. Vegard løp 400 meter. Hvor lang var løypa?"
Setter stor pris på en kort forklaring på hvordan man kommer frem til svaret og?
Tusen Takk
Utfordring i brøk sammen med benevning "meter"
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Du kan sette det opp på denne måten.
La x være hele distansen. Da løper anders (1/3)*x, og siren (2/5)*x, og vegard 400m.
Dessuten vet du at de til sammen løper hele distansen, altså x.
Dermed kan vi skrive (1/3)x + (2/5)x +400 = x,
Vi kan sette det på felles brøkstrek:
(5x + 6x)/15 + 400 = 15x/15
400 = 4x/15
4 x = 400 * 15
x = 100*15 = 1500.
Altså er banen 1500 meter.
Edit: Litt seint ute!
La x være hele distansen. Da løper anders (1/3)*x, og siren (2/5)*x, og vegard 400m.
Dessuten vet du at de til sammen løper hele distansen, altså x.
Dermed kan vi skrive (1/3)x + (2/5)x +400 = x,
Vi kan sette det på felles brøkstrek:
(5x + 6x)/15 + 400 = 15x/15
400 = 4x/15
4 x = 400 * 15
x = 100*15 = 1500.
Altså er banen 1500 meter.
Edit: Litt seint ute!