Et vanskelig spørsmål om rekker

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
larseint
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 13/09-2003 10:16

Tema: Rekker. En larve starter å krype langs en svært tøyelig gummistrikk, som til å begynne med er 1 meter lang. Når larven har krypt 1 cm, er det noen som trekker i strikken slik at han blir 2 meter lang. Så kryper larven 1 cm til, men igjen er det noen som forlenger strikken 1 meter. Dersom dette holder frem, kjem da larven noen gang til å nå den andre enden av strikken? Håper noen tar utfordringen og kan hjelpe meg....
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

For hver cm larven går, blir strikken én meter lenger. Larven går én cm, og får da 100 nye cm å gå. "Sunn fornuft" tilsier at den aldri kommer fram. Rekken er med andre ord uendelig, eller divergent. Garanterer ingenting, men det høres mest fornuftig ut...
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
larseint
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 13/09-2003 10:16

Riktig er svar faktisk JA. Men jeg har litt problemer med hvordan man kommer frem til det... Håper noen kan hjelpe meg...
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Ha ha ha :lol: dette var morsomt!
Men jeg sytes at den personen som trekker i strikken, i tillegg til å ha veldig mye tid til rådelighet, viser saerdeles sadistisk-ondskapsfulle tendenser.

Nå dette er sagt, så vil jeg se naermere på problemet i kveld (etter jobben).
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Jeg kan ikke se at larven noen gang vil nå den andre enden av strikken.
Dersom vi setter opp enn tallfoelge med den avstanden larven har igjen å krype, får vi:

100, 199, 298, 397 .....

Dette kan uttykkes som

99*k +1, der k går fra 1 til + uendelig

Det er lett å at 99k+1 aldri blir null når k går mot uendelig.
Jeg er interessert i å hoere hvordan dette kan loeses.

_
Svar