Bøker for å lære grunnleggende matematikk

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Roberto32
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 21/11-2012 21:47

Hei,

Det er mange år siden jeg hadde matte (gikk ut fra videregående mot slutten av 90-tallet), og husker nærmest ingenting. Jeg trodde at Matte Med Teskje ville være en grei innføring for meg (målet er etterhvert å ta R1+R2 for å søke høyere utdanning). Men det viser seg at mye av det som blir forklart i arbeidsboka ikke er tilskrekkelig for å løse oppgavene i oppgaveboka.

Dermed blir jeg nødt til å bruke alternative kilder for og kunne løse oppgavene. Dette krever mye tid, og tid er ikke noe jeg har mye av som en gammal familemann.

Så er det andre bøker dere kan anbefale for å få en grunnleggende innføring i matematikk for en gammel traver som meg? Noe husker jeg jo, men mye er glemt, veldig mye dessverre.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Når det kommer til grunnleggende algebra, som du har spurt om i andre tråder, så driver jeg en nettside (http://udl.no/) der målet er nettopp å undervise slikt i form av korte og lett fordøyelige videoer. Alt er naturligvis helt gratis, og algebra-spillelista er ganske utfyllende.

I tillegg kan du godt sende forespørsler på oppgaver ved å bruke kontaktskjema der, så hjelper jeg også gjerne til med løsningsforslag eller veiledning.

Spillelista vil naturligvis aldri bli helt ferdig, da man aldri vil være utlært, men jeg jobber stadig med å utvide videobiblioteket, og det gjelder alt fra ungdomsskole- til høyskolestoff.

Siden du nevnte alternative kilder, så tenkte jeg det kunne være en idé å titte innom :)
Bilde
Roberto32
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 21/11-2012 21:47

Takker for tipset (og videoene) :) skal definitivt ta en titt på de.

Topp videoer! Anbefales på det sterkeste.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

I tillegg er det jo veldig mange hjelpsomme mennesker på matematikk.net.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Svar