Massetetthet

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

GQ
Cayley
Cayley
Innlegg: 86
Registrert: 11/10-2005 21:02
Sted: Oslo

Hmm, ta og kjekk leksikonet?
I paris har de en gullbit som er av den *eksakte* tyngden på 1L vann på nøyaktig 3,98 grader celsius.
Denne gullbaren er den nøyaktige målingen av et kilo, siden den kommer fra 1L vann på 3,98 grader er definasjonen på 1Kg = 1L vann ved 3,98 grader celsius(tatt rett ut ifra leksikon).

Og da jeg sa: "hva sa jeg? ;) " Var det ingen måte å vise overlegenhet, rettere sagt en måte å vise at jeg hadde rett og at GQ's siteringer og rettinger var ganske så unødvendig... Ellers er det greit at du sa hva du sa :)
Kjære deg, hør nå her. Det var du som begynte å prate om definisjoner. Jeg blir ærlig talt litt sur når noen kommer sånn og sier meg hva jeg burde si, pirker på formuleringene mine og antar at de er basert på uvitenhet når min hensikt bare var å hjelpe en eller annen med å forstå hva massetetthet egentlig er. I mine svar til til deg prøvde jeg å forklare at det var en grunn til at jeg formulerte meg så rundt som jeg gjorde i det første svaret, noe jeg står ved. Så jeg mener fortsatt at jeg gjør helt rett i å ikke gå lenger inn på det enn å si at 1l vann veier ca en kg i en diskusjon som denne der det tross alt ikke er SI-systemets historikk det er snakk om.
Gjest

uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^ skrev:
GQ skrev:Massetetthet er hvor mye et stoff veier per volum av det samme stoffet. For eksempel veier en liter vann ca en kg, og da er massetettheten til vann 1 kg/l, noe som tilsvarer 1 tonn per kubikkmeter eller 1 gram per kubikkcentimeter.

Et kilogram masse er jo alltid et kilogram, men en kg isopor tar mye større plass enn en kg jern. Det er jo nettopp fordi jernet har mye mer vekt per volum, mye større massetetthet enn isopor.
Mhm, men kansje litt viktig å si at 1L. vann er NØYAKTIG 1 kilo?
det er trossalt etter vannet de har bestemt vekten av kiloet :wink:
Feil!
Det er lengden (meter) man har bestemt 1kg.
Gjest

En meter er lengden av den strekning som lyset tilbakelegger i tomt rom i löpet av 1/299 792 458 av et sekund.

Et kilogram er massen av den internasjonale kilogramnormalen.

Fra Tabeller og formelsamling for ingeniörskolen, Gyldendal.
Gjest

hvor mange liter er det i en kubikkmeter? =)
Veldigleiavlekserogprøver

Heihei....Forstår bare rett å slett ikke hvorfor vi skal konstruere vinkler og ikke bare tegne dem!! :? Skjønner bare rett å slett ikke vitsen!Det er en grunn til at vi har en gradskive!.. :evil: ....menjajaj..jeg får vel bare leve med det...er det noen andre som tenker som meg eller?...Fra veldigleilekserogprøver.. :twisted:
matte_jento
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 30/11-2005 19:53

hmm kanskje du som skrev rett før meg skal ta å SJEKKE ordboken!
Gjest

Å/og-forvirringa står det ingenting om i ordboka...
uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 07/11-2005 18:18

GQ skrev:
Hmm, ta og kjekk leksikonet?
I paris har de en gullbit som er av den *eksakte* tyngden på 1L vann på nøyaktig 3,98 grader celsius.
Denne gullbaren er den nøyaktige målingen av et kilo, siden den kommer fra 1L vann på 3,98 grader er definasjonen på 1Kg = 1L vann ved 3,98 grader celsius(tatt rett ut ifra leksikon).

Og da jeg sa: "hva sa jeg? ;) " Var det ingen måte å vise overlegenhet, rettere sagt en måte å vise at jeg hadde rett og at GQ's siteringer og rettinger var ganske så unødvendig... Ellers er det greit at du sa hva du sa :)
Kjære deg, hør nå her. Det var du som begynte å prate om definisjoner. Jeg blir ærlig talt litt sur når noen kommer sånn og sier meg hva jeg burde si, pirker på formuleringene mine og antar at de er basert på uvitenhet når min hensikt bare var å hjelpe en eller annen med å forstå hva massetetthet egentlig er. I mine svar til til deg prøvde jeg å forklare at det var en grunn til at jeg formulerte meg så rundt som jeg gjorde i det første svaret, noe jeg står ved. Så jeg mener fortsatt at jeg gjør helt rett i å ikke gå lenger inn på det enn å si at 1l vann veier ca en kg i en diskusjon som denne der det tross alt ikke er SI-systemets historikk det er snakk om.
Hmm, unnskyld hvis det er slik du føler det. Var aldri meningen å bedømme deg som uviten av noe slag, det eneste var bare å være pirkete så han fikk det helt rett :) Menmen, svaret du ga var forsåvidt rett, men det var mitt og... Ingen grunn til å føre diskosjonen på noen videre grunn? :roll:

Og til du som sier at kiloet er bestemt ut ifra lengde så tar du nok litt feil, selv om liter er basert på lengde så sier man uansett at vekten er definert utifra liter...
:shock:
Gjest

Anonymous skrev:Å/og-forvirringa står det ingenting om i ordboka...
Å er infinitivsmerket, og "og" brukes til alt annet.. :wink:
uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 07/11-2005 18:18

Og er et bindingsord og brukes mellom to ord, f.eks spille OG sykle..
:shock:
Gjest

uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^ skrev:
GQ skrev:
Hmm, ta og kjekk leksikonet?
I paris har de en gullbit som er av den *eksakte* tyngden på 1L vann på nøyaktig 3,98 grader celsius.
Denne gullbaren er den nøyaktige målingen av et kilo, siden den kommer fra 1L vann på 3,98 grader er definasjonen på 1Kg = 1L vann ved 3,98 grader celsius(tatt rett ut ifra leksikon).

Og da jeg sa: "hva sa jeg? ;) " Var det ingen måte å vise overlegenhet, rettere sagt en måte å vise at jeg hadde rett og at GQ's siteringer og rettinger var ganske så unødvendig... Ellers er det greit at du sa hva du sa :)
Kjære deg, hør nå her. Det var du som begynte å prate om definisjoner. Jeg blir ærlig talt litt sur når noen kommer sånn og sier meg hva jeg burde si, pirker på formuleringene mine og antar at de er basert på uvitenhet når min hensikt bare var å hjelpe en eller annen med å forstå hva massetetthet egentlig er. I mine svar til til deg prøvde jeg å forklare at det var en grunn til at jeg formulerte meg så rundt som jeg gjorde i det første svaret, noe jeg står ved. Så jeg mener fortsatt at jeg gjør helt rett i å ikke gå lenger inn på det enn å si at 1l vann veier ca en kg i en diskusjon som denne der det tross alt ikke er SI-systemets historikk det er snakk om.
Hmm, unnskyld hvis det er slik du føler det. Var aldri meningen å bedømme deg som uviten av noe slag, det eneste var bare å være pirkete så han fikk det helt rett :) Menmen, svaret du ga var forsåvidt rett, men det var mitt og... Ingen grunn til å føre diskosjonen på noen videre grunn? :roll:

Og til du som sier at kiloet er bestemt ut ifra lengde så tar du nok litt feil, selv om liter er basert på lengde så sier man uansett at vekten er definert utifra liter...
Ikke vær så høy på pæra. Men okay hvis du ikke aksepterer det jeg sier så får du vel leve med din versjon.
Gjør meg ikke noe liksom.

PS! Det er uti fra meteren man har senere i tid finne ut av kilo. Definisjoner forandrer seg med tiden.
pluto10_eng_8c3
Cantor
Cantor
Innlegg: 136
Registrert: 24/10-2005 16:01
Sted: Oslo

kilogram, kg, SI-enheten for masse, lik massen av kilogramprototypen som oppbevares i Det internasjonale byrå for vekt og mål i Sèvres ved Paris

Rett fra leksikon
pluto10_eng_8c3
Cantor
Cantor
Innlegg: 136
Registrert: 24/10-2005 16:01
Sted: Oslo

rent vann har lavest massetetthet på 3,98 grader C, og har da en massetetthet på 1,00000 g/cm3

fritt etter leksikon
hjelpmegnå

jeg trenger hjelp med om hvor mye saltvann veier altså 1 liter det haster har en prøve i morgen :cry: :?:
Svar