matte muntlig eksamen i morgen! trenger hjelp!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ellingzen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 11/06-2013 11:25

jeg går i 10 klasse og trenger tips og hjelp til matte muntlig eksamen. Jeg har 6 i matte fra før av. oppgaven jeg fikk gikk ut på å pusse noen rom i en leilighet. Noen som har noen forslag til vanskelige oppgaver jeg kan ta med, og også mange forskjellige emner. takk på forhånd :D
Martinkind
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 10/06-2013 18:30

Likninger med 3 ukjente er en utfording, se om du klarer det.

for eksempel du skal kjøpe 3 typer maling
gul rød og grønn

5 gul + 3 grønn + 8 rød = x kroner
men du trenger litt mer....
3 gul + 6 grønn + 4 rød = x kroner

Den imponerer læreren, spesielt om du regner ut med innsettings metoden, følget opp av grafisk og addisjon :)
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

For å presisere; For å få én løsning på likninger med 3 ukjente trengs det 3 likninger, ikke to :)

Når det er sagt, så er det mange oppgaver du kan finne. Husk at temaet ikke er så veldig viktig, du skal tross alt vise hva du kan, ikke pusse opp et rom. Om det er noe du føler du er god på, BRUK DET! Du kan komme inn på temaet f.eks. ved at dere er to personer som pusser opp, og den ene spør den andre om noe innen matematikk. Det er på grensen til hvor langt utenfor tema du kan gå, men om det er ett emne du ikke klarer å få inn, så gjør ikke det noe ;)
Svar