Skråplan

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

En kasse på 4kg glir 2 meter nedover en helling på 15 grader. Friksjonstallet er 0.32. Hvilket arbeid gjør friksjonskrafta, normalkrafta, og gravitasjonen? Hva er det totale arbeidet?

Jeg får bare til at friksjonskrafta gjør et større arbeid (riktig nok negativt)enn gravitasjonen (dekomponering), og jeg vet ikke om det egentlig er mulig når kassen tross alt glir nedover...og jeg finner også at det totale arbeidet blir negativt. Jeg spekulerte i om det kunne være slik at farten avtok etterhvert som kassen gled nedover, men når oppgaven også spør om hva hastigheten blir etter 2 meter når utgangshastigheten er 2,4m/s, finner jeg at denne blir 2,9m/s.

Hva gjør jeg galt??? :x
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Jeg får også at friksjonskraften er stoerre enn gravitasjonskraften langs glidebanen.

Dette betyr at kassa retarderer, og at hastigheten etter 2m derfor må vaere mindre enn utgangshastigheten.

Det totale arbeidet utfoert er det samme som forskjellen i kinetisk energi, dvs W = (1/2)mv[sup]2[/sup] - (1/2)mv[sub]0[/sub][sup]2[/sup]

Du kan også bruke v[sup]2[/sup] = v[sub]0[/sub][sup]2[/sup] + 2as og F = ma til å regne ut farten etter 2m. F er netto kraft lags glidebanen slik du regnet ut (husk fortegn).

_
Svar