konstruering

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hellohello
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 06/02-2004 17:33

Hei.

Jeg lurte på hva som var forskjellen på å konstruere en parallell og en normal. hvordan vet man når man skal bruke hvilken?
Det er litt forvirrende synes jeg..
uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 07/11-2005 18:18

Alltså, for å være helt erlig husker jeg ikke helt hvilken av de som er hva.. :oops:
Men poenget med det hele er at du har fått oppgitt forskjellige punkter, ut ifra disse skal du lage en 90graders vinkel.
Jeg mener å huske at en normal er da du skal lage en 90vinkel gjennom et punkt som ligger over linjen, jeg tør å gjette at et parallell er da du har fått utgitt to punkt på en linje derav at parallell delvis betyr parvis...

Det er da ulike måter du må ta i bruk ved å lage en normal og et parallell :)
:shock:
hellohello
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 06/02-2004 17:33

okey! Takk :D Tror jeg forsto noe av det. Jeg får vel bare øve på oppgaver, så forstår jeg det nok bedre.
hellohello
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 06/02-2004 17:33

Så lurte jeg på en ting til:

betyr 2xy at du skal gange to med x og to med y og plusse de?
f.eks hvis x=5 og y=3 blir svaret 16?

eller blir det

2*5*3= 30?

Hva er riktig?
Andrina
Guru
Guru
Innlegg: 379
Registrert: 18/05-2005 17:11

2xy betyr at du regner ut 2*x*y, så svaret her blir 2*5*3=30.
holroy
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 22/11-2005 08:11

hellohello skrev:okey! Takk :D Tror jeg forsto noe av det. Jeg får vel bare øve på oppgaver, så forstår jeg det nok bedre.
Den vanlige definisjon på en normal er en linje som står vinkelrett på utgangspunktet, f.eks. en linje. Med parallell menes vanligvis noe som går parallellt med utgangspunktet.

Et lite eksempel i ascii-art ( :P ). Den enkle linjen er den som du skulle konstruere:

Kode: Velg alt

Normal   Parallell
  |
  |       _____
  |
=====     =====
Lykke til med konstruksjonen! ;-)

Vennlig hilsen
Holroy
Svar