Derivasjon

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
bender
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 03/10-2003 21:46

Hei!

Jeg har en derivasjonsoppgave jeg trenger hjelp til!

y = ln(1 + (sinx)^2)

Jeg vet at oppgaven skal løses med kjerneregelen, men jeg finner ingen steder hva den deriverte til (sinx)^2 er.

y' = (ln(u))' * u'

y' = (1/(1 + (sinx)^2))* (1 + ((sinx)^2)'

Kan noen hjelpe meg til å løse resten?

Bender :cry:
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Du deriverer alltid utenfra og innover, og her er ln den ytterste funksjonen. Akkurat som det står (ln x), bare at x her er byttet ut med (1+sin[sup]2[/sup]x) Den deriverte av ln til en ting er alltid 1 delt på tingen gange den deriverte av tingen. Her blir det
1/(1+sin[sup]2[/sup]x) * (1+sin[sup]2[/sup]x)'
Så hva er det? Vi kan skrive om (1+sin[sup]2[/sup]x) til (1+(sin x)[sup]2[/sup])
Vi deriverer så de to leddene hver for seg. 1 blir jo 0, så den tenker vi ikke mer på. Vi skal så derivere (sin x)[sup]2[/sup].
Vi bruker potensregelen som sier at eksponenten kommer foran og ganges med uttrykket, som igjen må ganges med den deriverte av uttrykket. Den deriverte av (sin x) er (cos x), slik at vi får (2sin x * cos x). Nå ganger vi dette uttrykket med
1/(1+sin[sup]2[/sup]x) som vi fant i starten, slik at det endelige svaret blir

(1/(1+sin[sup]2[/sup]x)) * (2sin x * cos x)

(2sin x * cos x) kan eventuelt skrives (sin 2x), slik at svaret blir

y'=(sin 2x)/(1+sin[sup]2[/sup]x)

Håper det hjalp!
Thomas
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
bender
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 03/10-2003 21:46

Hei!

Takk du er en engel! Nå skjønte jeg det.

Bender
Svar