Hvordan regne ut Km i min ?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kool

Hey.. hvordan regner jeg ut hvor mange km i min man kjører feks.. Per kjører bruker 10 min på 30 km hvor mange min bruker han på 60 ? :?: :?: :?:
matte_jento
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 30/11-2005 19:53

Du må vel bare finne ut hvor mye 10 min er av en time?
matte_jento
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 30/11-2005 19:53

da bruker jo han 20 min,) men ingen kjører 30 km på 10 min;)
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

kool. du får vite "KM per time" for deg er dette en brøk:

30 km / t (30 kilometer delt på timen)

problemet er at du får oppgitt en størrelse i minutter og km/t krever "timer" og derfor regner du bare om minutter til timer

10min = 10min / 60min / t = 1/6 t (se hvordan min strykes mot min og t i nevner havner i teller. Legg også merke til det å tele på 60min/t er det samme som å dele på 1 (time er jo 60min). Deler du på 1 endrer du ikke på størrelsen)

Mathvrak..
Gjest

Du må gjøre det annerledes på andre tall, men på dette tallet er det ganske lett, alle ser jo at 30 km er halvparten av 60km og hvis han bruker 10 min på en 30 km er det bare og gange 10 med 2 så får du hvor lang tid han bruker på 60 min.. altså 20 min
Gjest

s= f (gange) t

strekning = fart (gange) tid

denne burde du kunne når du får vanskligere spørsmål om fart, tid og strekning.

PS: rett meg om det er feil.
Gjest

Da vi hadde dette lærte vi en trekant som er slik:

s
_____
v | t

s= strekning
v= fart
t= tid

-Skal du finne ut hvor lang strekningen er,må du gange v med t
-Skal du finne ut tiden som brukes i det som oppg. handler om, må du dele s med v
-Skal du finne ut hvor fort f.eks. en bil kjører,må du dele s med t

forstår du hva jeg mener :?: :wink: [tom][/tom]
domi matte

1mil=10000m
1mil=100000dm
1mil=1000000cm
1mil=10km
1mil=1ooooooomm
:D
Eevee11100

Hvordan regner jeg ut Per og Pål skal sykle til et vann for å bade. Det er 10 kilometer til vannet. Hvor lang tid bruker Per og Pål på sykkelturen hvis de sykler i en fart av 20 kilometer i timen??
Gjest

Eevee11100 skrev:Hvordan regner jeg ut Per og Pål skal sykle til et vann for å bade. Det er 10 kilometer til vannet. Hvor lang tid bruker Per og Pål på sykkelturen hvis de sykler i en fart av 20 kilometer i timen??
Strekning = Fart [tex]\cdot[/tex] Tid

[tex]s=v \cdot t[/tex]

Vi kjenner strekningen og farten. Dermed kan vi løse for tiden [tex]t[/tex].

[tex]t = \frac{s}{v} = \frac{10 km}{20 km/time} = \frac{1}{2}time = 30 minutter[/tex]
Svar