Geometri - Trigonometri - Areal

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Fikk denne oppgaven tilsendt pr. epost. Noen som tar utfordringen?
- PeerGynt


Et kvadrat med arealet 60cm[sup]2[/sup] er delt som vist på figuren.
Hvor stor er den røde trekanten?
Bilde
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Er det slik at linjen i forlengelsen av trekanten deler siden i kvadratet i to like store deler? (Den som ikke er del av diagonalen)
KM
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Hmm....jeg har et svar jeg kom fram til ved bruk av vinkler og sinussetningen og mye småsnacks, men jeg tror nok jeg har trøbbel med å se det enkle i oppgaven...
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Svarene står jo ikke akkurat i kø og siden du har hatt jobben med å legge den inn kan jo jeg komme med et løsningsforslag.

Jeg går ut fra at spårsmålet på mitt svar over er JA....

Sidene i kvadratet er[rot][/rot]60.

De to trekantene som ikke er røde er formlike, det kan lett vises. Vi kjenner grunnlinjene i begge, [rot][/rot]60 i den ene og (1/2)[rot][/rot]60 i den andre. Ved å bruke proporsjoner finner vi at forholdet mellom høydene er 1:2, det betyr at høyden i den ene trekanten er ([rot][/rot]60)/2 og den andre er ([rot][/rot]60)/3.

Arealet av den røde trekanten blir da
([rot][/rot]60[rot][/rot]60)/4 - ([rot][/rot]60[rot][/rot]60)/12 = 15-5 = 10
Med tilhørende benevning cm[sup]2[/sup]

MVH
Kenneth M
Svar