Irrasjonal ..

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
McGee
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 08/10-2003 20:14

Heisann :lol:

Hvordan kan jeg skrive dette enklere, da uten tilnærmelsesverdier:

(2+[rot][/rot]3)[sup]2[/sup] ..... [rot][/rot]=rotsymbol

Og hvis jeg skriver en brøk:

1/(2+[rot][/rot]3)[sup]2[/sup] hvordan kan jeg da skrive brøken uten den irrasjonale nevneren?

Jeg sliter litt... :?
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Bruk 1. kvadratsetning på den første oppgaven, deretter tredjesetningen på brøkoppgaven. :wink:
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
McGee
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 08/10-2003 20:14

Takker såå mye!! :D

Men jeg er ikke heeelt sikker på om jeg har fått til den siste jeg lurte på...3. kvadratsetning sier: (a+b)*(a-b)=a[sup]2[/sup]-ab+ab-b[sup]2[/sup] = a[sup]2[/sup]-b[sup]2[/sup]

Hva skal jeg sette inn som a og b? det er det jeg ikke helt skjønner.. :cry:
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Først ganger du ut potensen, slik at du får (7+4[rot]3[/rot]) under brøkstreken. Dette blir dermed (a+b) i uttrykket (a+b)(a-b). Du kan nå gange nevneren med (7-4[rot]3[/rot]) som da representerer (a-b) i uttrykket (a+b)(a-b). Husk da også å gange i telleren! Nevneren blir til slutt lik 1, og dermed blir svaret lik telleren.

Håper det hjalp! :lol:
Thomas
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Bra!
Dette er tanken bak forumet, fint at dere som spør også svarer på ting. Mange elever ser ikke verdien av å skulle gi svar, men den er sannsynligvis større enn det du får når du spør. Årsaken til at vi driver på med dette uten betaling er jo nettopp muligheten til "å holde seg i form"
Godt jobbet :D

Kenneth
McGee
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 08/10-2003 20:14

Jada, hjelpa di var til kjempenytte!
Tusen takk :D
McGee
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 08/10-2003 20:14

Jeg lurer bare på en ting til..den siste oppgaven jeg spurte om, hvordan jeg kan bli kvitt den irrasjonale nevneren. Hvis oppgaven hadde vært å skrive uten irrasjonal nevner hvis brøken så slik ut:
1/(2+[rot][/rot]3)

Blir svaret da 2-[rot][/rot]3 til slutt da?
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei! Ja!

MVH
KM
Svar