Heisann
Hvordan kan jeg skrive dette enklere, da uten tilnærmelsesverdier:
(2+[rot][/rot]3)[sup]2[/sup] ..... [rot][/rot]=rotsymbol
Og hvis jeg skriver en brøk:
1/(2+[rot][/rot]3)[sup]2[/sup] hvordan kan jeg da skrive brøken uten den irrasjonale nevneren?
Jeg sliter litt...
Irrasjonal ..
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Takker såå mye!!
Men jeg er ikke heeelt sikker på om jeg har fått til den siste jeg lurte på...3. kvadratsetning sier: (a+b)*(a-b)=a[sup]2[/sup]-ab+ab-b[sup]2[/sup] = a[sup]2[/sup]-b[sup]2[/sup]
Hva skal jeg sette inn som a og b? det er det jeg ikke helt skjønner..
Men jeg er ikke heeelt sikker på om jeg har fått til den siste jeg lurte på...3. kvadratsetning sier: (a+b)*(a-b)=a[sup]2[/sup]-ab+ab-b[sup]2[/sup] = a[sup]2[/sup]-b[sup]2[/sup]
Hva skal jeg sette inn som a og b? det er det jeg ikke helt skjønner..
Først ganger du ut potensen, slik at du får (7+4[rot]3[/rot]) under brøkstreken. Dette blir dermed (a+b) i uttrykket (a+b)(a-b). Du kan nå gange nevneren med (7-4[rot]3[/rot]) som da representerer (a-b) i uttrykket (a+b)(a-b). Husk da også å gange i telleren! Nevneren blir til slutt lik 1, og dermed blir svaret lik telleren.
Håper det hjalp!
Thomas
Håper det hjalp!
Thomas
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
-
- Sjef
- Innlegg: 883
- Registrert: 25/09-2002 21:23
- Sted: Sarpsborg
Bra!
Dette er tanken bak forumet, fint at dere som spør også svarer på ting. Mange elever ser ikke verdien av å skulle gi svar, men den er sannsynligvis større enn det du får når du spør. Årsaken til at vi driver på med dette uten betaling er jo nettopp muligheten til "å holde seg i form"
Godt jobbet
Kenneth
Dette er tanken bak forumet, fint at dere som spør også svarer på ting. Mange elever ser ikke verdien av å skulle gi svar, men den er sannsynligvis større enn det du får når du spør. Årsaken til at vi driver på med dette uten betaling er jo nettopp muligheten til "å holde seg i form"
Godt jobbet
Kenneth
Jeg lurer bare på en ting til..den siste oppgaven jeg spurte om, hvordan jeg kan bli kvitt den irrasjonale nevneren. Hvis oppgaven hadde vært å skrive uten irrasjonal nevner hvis brøken så slik ut:
1/(2+[rot][/rot]3)
Blir svaret da 2-[rot][/rot]3 til slutt da?
1/(2+[rot][/rot]3)
Blir svaret da 2-[rot][/rot]3 til slutt da?