Trenger hjelp øyeblikkelig!!!!!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Geir-Anders
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 25/10-2003 20:09

Hei, jeg er nødt til å løse denne oppgaven til i morgen, men får den ikke til!!:

Avstanden til en av de klareste stjernene på himmelen, Sirius, er 8,8 lysår.
Om vi skrympet universet slik at solsystemet fikk en fotballbanes størrelse, hvor langt vekk ville da Sirius ligge? (Den største diameteren i solsystemet er 6*10 opphøyd i 12. m).

Vær så snill å svar!!!!!!!!

P.S. Mycket bra side, det her!
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Først må du finne avstanden til Sirius. Et lysår er en avstand og du finner den ganske greit når du vet at lyset beveger seg ca 300.000km/sek. Så bruker du proporsjonsregning og dersom du kjenner størrelsen på en fotball gir svaret seg fra proporsjonen.

MVH
Kenneth Marthinsen
oddas
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 21/10-2003 22:42

Er du nødt til å løse den eller er du nødt til å forsøke å løse den?

Uansett, noe synes galt i dine opplysninger. Melkeveien har en diameter på 100 000 lysår. En fotballbane er rektangulær og har følgelig ikke en diameter, men la oss sette den til 120 meter som er maks lengde. Vi kan vel bruke formlikhet da og si at x er avstanden på fotballbanen mellom deg og sirius. Vi får likningen:

[avstand til sirius]/[melkeveiens diameter] = x / [fotballbanens "diameter"]

Hvis du setter inn verdier i denne likningen finner du at x ikke er så veldig stor.

Hvis jeg har tenkt riktig og ikke regnet feil vet jeg ikke om jeg vil si at dette er en bra oppgave, men det er kanskje det? Den illustrerer kanksje at verdensrommet er stort, men det visste du kanskje fra før. Hvis oppgaven lyder slik du har formulert den stusser jeg litt på det, men det kan skyldes formatet her inne... Synspunkter - anyone?

Hilsen Oddas
Geir-Anders skrev:Hei, jeg er nødt til å løse denne oppgaven til i morgen, men får den ikke til!!:

Avstanden til en av de klareste stjernene på himmelen, Sirius, er 8,8 lysår.
Om vi skrympet universet slik at solsystemet fikk en fotballbanes størrelse, hvor langt vekk ville da Sirius ligge? (Den største diameteren i solsystemet er 6*10 opphøyd i 12. m).

Vær så snill å svar!!!!!!!!

P.S. Mycket bra side, det her!
Svar