Tetthet og volume

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Why not?

Hei!

Har prøvd å lese denoe oppgave flere ganger, utenom å komme noe vei. Har vært nær svaret som mulig, men får ikke til det. Så trenger dere glupe foLK til å hjelpe meg med å løse oppgaven.

Fasiten Bør Være 2070 kg = 2 070 000 g.

Oppgaven lyder slik ut:
Et åpent badekar av betong er utvendig 1,5 med langt, 1,2 med bredt og 85 cm høyt. Bunnen er 20 cm tykk, mens veggene er 15 cm tykke.

Hvor stor masse har badekaret når massetettheten til betong er 2,5 g/cm*3.

Jeg har antatt at badekret har form som et prisme, kanskje jeg har antatt feil??
* = betyr opphøyd i
Gjest

Prøv å ta med hvordan du har tenkt for å løse oppgaven. Dette gjør det mye lettere å hjelpe deg med det du ikke får til.
Det du sannsynligvis har gjort feil her er at du bare har ganget sammen alle målene og dermed telt samme del av badekaret flere ganger.

Hvis grunnflata er 20cm tykk og den totale høyden er 85cm må sideveggene være 65cm høye og ikke 85cm. Dette gjelder også hvis bredden på to av sideflatene er 120cm så kan ikke lengden på de resterende være 150cm, men må være 120cm.
Se på det bildet her:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... es.svg.png

Arealet av det grå området er ikke a*a, men a*(a-b)+b*(a-b).

Totalt volum blir dermed $150 \cdot 120 \cdot 20 + 4 \cdot 65 \cdot 15 \cdot 120 = 828000cm^3$

masse $m=\rho \cdot V = 2.5g/cm^3 \cdot 828000 cm^3 = 2070000g = 2070kg$
Why not?

Tusen hjertlig takk for svaret. Nå skjønner jeg feilet mitt, istedenfor å trekke fra hverandre, så har jeg lagt det til. fordi jeg tenkte at høyden, bredden og lengeden skulle leges med 20 og 15 for å eventuelt få den hele volumet.

Ja, skal huske på det til neste gang. Tenkte at innlegget skulle bli altfor stort hvis jeg tok med hvordan jeg hadde tenkt, dessuten så brukte jeg mobilen min, som gjorde det litt vanskelig å skrive på. :P

Men igjen tusen takk for hjelpen!! :D :D
Svar