Riktig sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Matematrikk

Hei!
Skulle gjerne hatt flere øyne på dette problemet:

To kuler skal trekkes fra en beholder med 3 hvite, 8 svarte og 7 grønne kuler. Sannsynligheten for å trekke to like farger er:

P(2 like) = 3/18 * 2/17 + 8/18 * 7/17 + 7/18 * 6/17 = 104/306.

Det jeg lurer på er: Kan følgende uttrykk representere en sannsynlighet med noen justering på betingelsene?

1/3 * ( 3/18 * 2/17 + 8/18 * 7/17 + 7/18 * 6/17) omtrent = 35/306.

For eksempel at en liten presisering i oppgaveformuleringen hadde ført til at man ble nødt til å finne tredjeparten av den opprinnelige sannsynligheten? Har kikket på posten som er linket til under, som minner om en tilsvarende missforståelse, der debattantene peker på feil i lærerverket Faktor. Jeg er på jakt etter hva som er nyanseforskjellen i sannsynlighetsregning når man ikke "kjenner til" enkelte av utgangstilstandene i den praktiske situasjonen som man skal regne sannsynligheten fra.

http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... =1&t=39454

På forhånd takk for utdypende svar og hjelp.

Mvh
Matematrikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

For eksempel at en liten presisering i oppgaveformuleringen hadde ført til at man ble nødt til å finne tredjeparten av den opprinnelige sannsynligheten?
Jeg har litt vanskelig for å se for meg et eksempel på dette. Men hvis du skal trekke fra en tredel av noe, så må du gange det med 2/3.

Hvis du skal FINNE en tredel av noe, så ganger du det med 1/3.
Bilde
Svar