Sannsynlighetsregning med terning

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
christinaxx
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 07/05-2017 17:57

Hei! Er helt lost på sannsynlighetsregning, kan noen her hjelpe meg?

Du triller fem terninger. Hva er sannsynligheter for at du får
a) minst en 1-er?
b) fire like?
c) straight?

Tror jeg har klart a) oppg, men vil gjerne ha hjelp for det om. :-)
Aftermath
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 23/05-2016 23:12
Sted: Trondheim

a) Hva vil minst en 1'er si? Jo det er det samme som sjansen for alle mulige utfall, minus de hvor du aldri fikk noen 1'ere.

b) Antall måter du kan få 4 like på med 5 terninger. Sjansen for at 4 av 5 er like, og så må du gange med antall forskjellige øyne du kan få 4 like med.

c) 2 straighter du må ta hensyn til - stor og liten - begge kan kun oppnås om du får et gitt sett med tall. Disse settene kan hver fås på 5! forskjellige måter. (12345, 23514, 24315...)

Litt overrasket av å se dette i dette under grunnskolen da, tviler sterkt på at jeg så på dette før videregående.
christinaxx
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 07/05-2017 17:57

Kan du utdype svarene dine litt? Skjønner hva du mener, men klarer fortsatt ikke å sette det opp.. er a) 1/6 sjanse eller er jeg fortsatt på jordet?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

christinaxx skrev:Kan du utdype svarene dine litt? Skjønner hva du mener, men klarer fortsatt ikke å sette det opp.. er a) 1/6 sjanse eller er jeg fortsatt på jordet?
La $P(i) = P(\text{ingen enere})$. Sannsynligheten for at du får minst én ener er $1-P(i)$.
Bilde
Svar