rettvinklet trekant - Pytagoras

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Lutten

Dette er oppgaven: I en rettvinklet trekant er den ene kateten 10 cm. Den andre er tredjedelen av hypotenusen. Finn hypotenusen og den ukjente kateten.
Gjest

Når du lurer på noe er det alltid lurt å vise hva du har tenkt. Dette gjør det lettere å hjelpe deg med det du trenger hjelp til.

Du vet at $katet_1^2+katet_2^2=hypotenus^2$
La oss si at $katet_1=10cm$
Det betyr at $hypotenus = 3katet_2$
Nå kan du sette denne informasjonen inn i den første ligningen og regne ut svaret.
$(10cm)^2+katet_2^2 = (3katet_2)^2$
Løs ligningen for $katet_2$
Når du har funnet $katet_2$ kan du regne ut $hypotenus$
lutten

Hei
Takk for svar, men kan du vise utregningen
jeg kom frem til at x må være 7.07
Lutten

Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal skrive x i andre på datamaskinen og derfor viste jeg ikke hvordan jeg tenkte :D
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Løs [tex](10)^2+\left (\frac{x}{3} \right )^2 =x^2[/tex]
Gjest

Hvordan kom du frem til 7.07?

For å skrive $x^2$ på datamaskin skriver man vanligvis "x^2". Uansett trenger du ikke å skrive $x^2$ Fordi du må først løse ligningen for x. Å løse for x betyr at du må få x på den ene siden av likhetstegnet og alt annet på den andre siden.
Klarer du det?
Gjest

PS: hold deg til en tråd.
Lutten

100 + x^2 =3x^2
100 =2x^2
50 =x^2
x er kvadratroten av 50 som er 7,07

7,0^2 + 100 = hyp
kvadratroten av 149,98 er 12,246632

stemmer dette? Det jeg i sånne fall ikke forstår er at katet skal være en tredjedel av hyp

Det er kun jeg som har tenkt slik av en hel gruppe og da blir jeg jo ganske sikker på at jeg har feil :?

Skal holde meg her jeg , var bare redd for å ikke få svar da oppgaven vi holder på med skal inn i morgen
Gjest

Du har gjort det helt riktig med unntak av en ting. Du har $(3x)^2 = 9x^2$ og ikke $3x^2$. Bare løs ligningen på denne måten så får du at den andre kateten er ca. 3,53 og hypotenusen er ca. 10,6 som er 3 ganger så mye
lutten

men da får jeg

100 + x¨2 ganget med x^2 = 3x ganget med 3x
100 + 2x^2 = 9x^2
100 = 7x^2
x= kvadratroten av 14,29
x=3,78

3,78^2 + 100 = hyp^2
hyp er kvadratroten av 114,2284
hyp er 10,6877

Stemmer dette nå. Tusen hjertelig takk for all hjelp
Lutten

Eller skal jeg ikke ta x¨2 .men bare x ganget med x
lutten

jeg regnet meg nå frem til 3, 54 katet og 10,61 hyp
det er jo bare 100 +x^2 =9x^2

Håper du kan svare at dette er riktig eller feil før innlevering. Takk for hjelpen på en lørdagskveld :)
Gjest

lutten skrev:jeg regnet meg nå frem til 3, 54 katet og 10,61 hyp
det er jo bare 100 +x^2 =9x^2

Håper du kan svare at dette er riktig eller feil før innlevering. Takk for hjelpen på en lørdagskveld :)
Det stemmer. Jeg skrev også svaret i forrige post. Godt jobba :)
Lutten

Hei
Ja, ble bare litt engstelig da hun jeg jobber med tok x^2 ganget med x^2 , men jeg mente at det måtte være x ganget med x

Jeg er så glad jeg fant dette nettstedet.
:D

Nå skal jeg helt klart stå til eksamen til sommeren- Øve, øve gjør mester
Svar