Finne høyden av knekt tre ved hjelp av pytagoras

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
sauis02

Hadde en oppgave på tentamen som handlet om å finne høyden av et knekt tre. Vi fikk oppgitt at den opprinnelige høyden var 18 meter. treet hadde knekt i to og lå 4,2 meter fra stammen. biten som hadde falt av lå vinkelrett slik at det ble dannet en rettvinklet trekant. Man skulle finne høyden på hvor stedet der treet knakk var. Jeg brukte pytagoras og fant ut at høyden hvor treet knakk var 8.51 meter over bakken. Spørsmålet mitt er at med disse opplysningene jeg har nevnt kan, ikke høyden på hvor treet knakk være alt under 18 meter?, eller er jeg helt på bærtur? Det vil da uansett bli en rettvinklet trekant som oppfyller pytagoras regel?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

sauis02 skrev:Hadde en oppgave på tentamen som handlet om å finne høyden av et knekt tre. Vi fikk oppgitt at den opprinnelige høyden var 18 meter. treet hadde knekt i to og lå 4,2 meter fra stammen. biten som hadde falt av lå vinkelrett slik at det ble dannet en rettvinklet trekant. Man skulle finne høyden på hvor stedet der treet knakk var. Jeg brukte pytagoras og fant ut at høyden hvor treet knakk var 8.51 meter over bakken. Spørsmålet mitt er at med disse opplysningene jeg har nevnt kan, ikke høyden på hvor treet knakk være alt under 18 meter?, eller er jeg helt på bærtur? Det vil da uansett bli en rettvinklet trekant som oppfyller pytagoras regel?
virker som riktig.
x: høyde av knekt tre

[tex]x^2+4,2^2=(18-x)^2[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar