Eksamen MAT0010 og bruk av internett

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
MaritKH
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 03/02-2018 23:47

Eksamen MAT0010 -
Fra og med våren 2017 kommer det en presisering, som gjør det obligatorisk for skoleeier å tilby nettbaserte hjelpemidler i grunnskolen, og sikre at alle kandidater på alle skoler få lik tilgang.
For at det skal være mulig å benytte matematikk.net til eksamen bør en kunne stoppe muligheten til å kommunisere under eksamensavviklingen, er dette mulig å få til? Ønsker gjerne å la elevene få tilgang til materialet på matematikk.net. :D
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg hørte det var snakk om spesifikke sider, spesielt NDLA. Slik jeg forsto det så skulle internett-tilgangen begrenses slik at kun enkelte sider er tilgjengelig.
Bilde
MaritKH
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 03/02-2018 23:47

Det er skoleeier som er pliktig å legge til rette for bruk av internett. Skoleeier skal også sikre at alle elever og privatister får tilgang til de samme nettbaserte hjelpemidlene.
Todelt eksamen
Del 1 – Skrivesaker, passer, linjal og vinkelmåler er tillatt.
Del 2 – Alle hjelpemidler er tillatt, unntatt åpnet internett, samskriving, chat og andre muligheter for å kunne utveksle informasjon med andre.

Utvelgelsen skal skje på et faglig grunnlag, og skal reflektere det elevene har møtt i opplæringen. Vi understreker at det er viktig at kandidatene får tilgang til tilstrekkelig med nettbaserte hjelpemidler.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvem er "skoleeier"? Er det kommunen skolen befinner seg i?
Skoleeier skal også sikre at alle elever og privatister får tilgang til de samme nettbaserte hjelpemidlene
Ja, rent teknisk sett så er det ikke vanskelig å konfigurere en nettverksruter til å kun tillate enkelte nettsteder for de som kopler seg på nettverket.

Hva er egentlig spørsmålet her? Var det noe du lurte på?
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:Hvem er "skoleeier"? Er det kommunen skolen befinner seg i?
Skoleeier skal også sikre at alle elever og privatister får tilgang til de samme nettbaserte hjelpemidlene
Ja, rent teknisk sett så er det ikke vanskelig å konfigurere en nettverksruter til å kun tillate enkelte nettsteder for de som kopler seg på nettverket.

Hva er egentlig spørsmålet her? Var det noe du lurte på?
Om jeg forstår MaritKH spør hun om det er teknisk mulig å få tilgang til kun deler av matematikk.net som de gamle eksamensoppgavene uten at brukere kan kommunisere på forumet eller sende direktemeldinger til hverandre.

Jeg kan vel komme med et forslag også. Uten at jeg er noen ekspert på slikt tror jeg det skal være mulig å få en arkivert versjon av nettsiden. På denne måten får du et stillbilde av alt som finnes på nettsiden uten at den kontinuerlig oppdateres og dermed vil all kommunikasjon ikke være mulig. Noe i den dur i alle fall sier magefølelsen min at burde være mulig uten at jeg vet helt hvordan.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Man kan bruke metoden jeg nevnte om å begrense hvilke adresser som skal være tilgjengelig på WAN-porten på en ruter.

Man kan for eksempel hvit-liste web.archive.org og se "snapshots" av matematikk.net fra september 2017: https://web.archive.org/web/20170724070 ... tegori:Lex

Forumet er også tilgjengelig, men man kan ikke bruke det til å kommunisere. Man kan kun lese det, slik det sto på den datoen: https://web.archive.org/web/20170622054 ... /index.php

Er man litt teknisk orientert, så er det forsåvidt også en simpel prosess å ta sitt eget snapshot, eksempelvis noen dager før eksamen, hvis man vil ha en nyere versjon å bruke på eksamen.
Bilde
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Vi har fått spørsmålet tidligere, og har ikke egentlig noen god løsning på utfordringen. Vi er en wiki, så det er i nettstedets natur at det er mulig å "kommunisere" via sidene. Jeg legger også merke til at det ikke er mulig å bruke Wikipedia under eksamen heller (så vidt jeg vet), og hvis de ikke har klart å løse problemet, så er det litt mye å kreve at matematikk.net skal klare det :-)

Beste forslaget mitt er å skrive ut sidene du tror du får bruk for, og ta dem med på eksamen.

Mvh,
Vaktmester
Svar