Tips, Info og Vurdering av Matematikk Eksamen/Tentamen

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Leonhard_Euler
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 26/03-2018 18:50

Hei,
Jeg er en elev på 10. trinn og vi skal snart ha tentamen i matematikk. Målet mitt er å få 6-er i standpunkt,
men jeg har noen spørsmål om hvordan vi blir vurdert og vil gjerne få noen andre tips om eksamen/tentamen fra dere som har mere erfaring.

1) Hva er forskjellen mellom tentamen og eksamen? Er eksamen vanskeligere? Er det noe annerledes med eksamen i forhold til tentamen?

2) Hvordan vurderes elevene? Er det BARE poeng som teller? I så fall, hvor mange poeng må man ha for å få en 6-er? Hva med 5-er?

3) Et annet problem jeg har er at jeg får alltid dårlig tid på alle tentamener. Hvordan kan jeg bli ferdig raskere?

4) SLURVEFEIL! Hvor mye trekkes elevene for slurvefeil? Typiske slurvefeil for meg: oppgi svar i feil enhet, trykke inn feil tall på kalkulator, osv.
Hva kan jeg gjøre for å unngå slurvefeil?

5) Hva med å bruke metoder utenfor pensum der metoden er ikke spesifisert? Trigonometriske funksjoner istedenfor Pytagoras setning, for eksempel? Får man trekk for det?

6) Hva kan jeg gjøre for å ikke bli nervøs på tentamens dagen?

7) Er det noen temaer som er viktigere enn andre? Jeg har merket at i tidligere eksamener så er det langt flere oppgaver om funksjoner enn om økonomi eller statistikk.

8) Har dere noen tips til øving? Svake sidene mine er sannsylighet og økonomi(begreper er vanskelige å huske, regning er enkelt i økonomi.)

Legg gjerne til andre tips, noe jeg bør huske på eller noe som helst info om dette. Trenger all hjelpen jeg kan.

Tusen takk for hjelpen!! :D
[tex]\ln(-1)=i\pi[/tex]
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

1) Begge deler tester det du har lært hittil. Siden eksamen avlegges senere enn tentamen, så er det mer stoff som testes på en eksamen, så du må ha kunnskap om et bredere spekter av kategorier.

2) Det er for det meste en blanding av poeng og helhetsinntrykk. Poengsummen teller mest, men helhetsinntrykket kan spille en rolle dersom sensor ikke er helt sikker på om han skal gi deg 4+ eller 5- for eksempel. Poenggrensene er ikke globale. Det kommer an på hvor mange poeng som er tilgjengelig på din eksamen, og hvilke grenser som settes av dine lærere/sensorer.

3) Det var et veldig bredt spørsmål, og brede spørsmål får ikke nøyaktige svar. Det spørs hvor DU bruker mest tid, og det sier du ikke så mye om.

4) Det er opp til sensor. Generelt gjelder det at en slurvefeil er småpirk hvis resten av utregninga er riktig, og du viser at du har forstått stoffet. Men du må være kritisk til svaret du får. Hvis du blir bedt om å regne ut avstanden fra sola til jorda, så er det bare en liten slurvefeil som skal til, så får du bare et par meter som svar. Da er det viktig at du tenker "hmm, det virker feil" og viser at du innser at dette må være feil. Levér gjerne også det feilaktige svaret og skriv det du mener. "Hmm, her må jeg ha gjort en feil, for dette svaret virker mistenkelig. Jeg prøver en gang til."

5) Du skal først og fremst vise at du har forstått pensumet. Å løse en oppgave på to måter er fint, men å ignorere pytagoras til fordel for mer avanserte metoder er lite vits. Du viser bare at du gjør en lett oppgave vanskelig, og det er ikke en positiv ting. Men hvis du har tid til overs, vis at du kan gjøre begge deler. Du får ikke flere poeng enn det oppgaven tilsier, men det går tilbake til det med helhetsinntrykk.

6) Det er vanlig å være nervøs. Ikke bruk tid på å unngå det. Du kan løse oppgavene enten du er nervøs eller ikke. Bare føl det du føler, og gjør det du skal.

7) Se på gamle eksamenssett for ditt trinn. Ser du noe som dukker opp hver gang? Ser du noe som bare dukker opp en gang annenhvert år? Fokuser på det som ALLTID dukker opp. Oppsøk slike oppgaver til du er sikker på at du kan løse det du får på eksamen.

8) Sliter du med sannsynlighet og økonomi? Gjør mer oppgaver i de kapitlene. Løs alle oppgavene i boka. Løs alle oppgavene i gamle eksamenssett.

En eksamen er bare oppgaveløsing. Og jo flere oppgaver du gjør, jo bedre blir du på oppgaveløsing.

Det fins to grunner til å spørre spørsmål (gjerne her på forumet):

- Hvis du får feil svar, eller står fast, og ikke vet hvordan du skal fortsette
- Hvis du får rett svar, men du skjønte ikke helt hvorfor, eller du fulgte en løsning der du ikke forsto alle stegene

Igjen, dette er snakk om mengdetrening. Løs oppgaver til du finner noe som ikke er lett. Jobb med det til det BLIR lett.
Bilde
Svar