Regne ut normaler i trekanter!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Moi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 29/10-2002 15:23

Heisann

hvordan regner man ut normalen i en trekant? Du kan ikke tilfeldigvis hjelpe meg..? Sikkert veldig lett for dere.. men jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre det.. :oops:

Klem fra meg
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
En normal er en linje som står 90 grader på en annen. Les avsnittet om normaler her:http://www.matematikk.net/geometri1/geomen.html
Dersom det er snakk om å finne høyden i trekanten benytter du tenikken med å nedfelle normalen fra et punkt ned på en linje, beskrevet i linken over.
Håper dette hjelper!
MVH
Kenneth Marthinsen
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Matematikk oppgaver kan ofter være uklare i formuleringe. Ettersom det er tre sider i en trekant, så har alle trekanter tre normaler. Høyden av trekanten langs disse er den samme bare dersom trekanten er likbeint.

Hvis det er uklart hva du skal gjøre, vil jeg foreslå at du legger ut oppgaveteksten slik at vi kan ta en kikk på den.

P
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

PeerGynt skrev:Matematikk oppgaver kan ofter være uklare i formuleringe. Ettersom det er tre sider i en trekant, så har alle trekanter tre normaler. Høyden av trekanten langs disse er den samme bare dersom trekanten er likbeint.

Hvis det er uklart hva du skal gjøre, vil jeg foreslå at du legger ut oppgaveteksten slik at vi kan ta en kikk på den.

P
Jeg tror du mener likesidet.
KM :)
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Helt klart - jeg mener liksidet.
P
administrator skrev:
PeerGynt skrev:Matematikk oppgaver kan ofter være uklare i formuleringe. Ettersom det er tre sider i en trekant, så har alle trekanter tre normaler. Høyden av trekanten langs disse er den samme bare dersom trekanten er likbeint.

Hvis det er uklart hva du skal gjøre, vil jeg foreslå at du legger ut oppgaveteksten slik at vi kan ta en kikk på den.

P
Jeg tror du mener likesidet.
KM :)
Svar