Konstruksjon av firkant

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
StineIsOnline
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 27/10-2018 21:25

Hei jeg sliter med en konstruksjons oppgave vis noen kunne ha hjulpet meg så har det vært veldig fint :)
Oppgaven er slik:
Konstruer en firkant ABCD der vinkel A er 90 grader, AD er 5 cm, BD er 9,5cm, CBD er 60 grader og avstanden fra C til BD er 5,5cm.
Hvordan konstruerer jeg dette? :(



Tusen takk vis det er noen som kan hjelpe meg :)
Gjest

Hva trenger du hjelp til? Vet du hvordan man konstruerer en 90 grader? Vet du hvordan man konstruerer 60 grader? Sliter du med å visualisere problemet? Forstår du ikke hva som menes med "avstanden C til BD"? For at jeg skal kunne hjelpe deg må du først hjelpe meg og forklare hva det er du ikke forstår.
Gjest

Gjest skrev:Hva trenger du hjelp til? Vet du hvordan man konstruerer en 90 grader? Vet du hvordan man konstruerer 60 grader? Sliter du med å visualisere problemet? Forstår du ikke hva som menes med "avstanden C til BD"? For at jeg skal kunne hjelpe deg må du først hjelpe meg og forklare hva det er du ikke forstår.
Jeg forstår ikke hva som menes med avstanden C til BD
StineIsOnline
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 27/10-2018 21:25

Gjest skrev:Hva trenger du hjelp til? Vet du hvordan man konstruerer en 90 grader? Vet du hvordan man konstruerer 60 grader? Sliter du med å visualisere problemet? Forstår du ikke hva som menes med "avstanden C til BD"? For at jeg skal kunne hjelpe deg må du først hjelpe meg og forklare hva det er du ikke forstår.
Ja jeg forstår også ikke hva som menes med avstanden fra C til BD
Gjest

Avstanden C til BD vil si den korteste avstanden mellom punktet C og linja BD. Altså normalen fra C til linja BD.
StineIsOnline
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 27/10-2018 21:25

Gjest skrev:Avstanden C til BD vil si den korteste avstanden mellom punktet C og linja BD. Altså normalen fra C til linja BD.
Vil det si at jeg skal ta passerspissen i B og lage en normal?
Svar