Likningsoppgave

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

raggis12

Trenger hjelp til denne oppgaven:

"Per, Gustav, Oda og Kari er til sammen 100 år gammel.
Kari er fire år yngre enn Per. Gustav er en en og halv gang så gammel som Oda, og for to år siden var Kari seks ganger så gammel som Oda."

Hvor gammel er hver av dem?

Tar utgangspunkt i Oda og kaller henne for X. Det betyr at at Gustav er da er 1,5X. Kari finner jeg ut av er (X - 2)6. Her stopper jeg opp og trenger hjelp for å komme meg videre:

X + 1,5X + (x - 2)6 + ????? = 100
Gjest

Her har du jo kommet langt. Du har alt et uttrykk for Kari som er (X-2)6. Her må du imidlertid være litt forsiktig. Dette er alderen til Kari for 2 år siden og vi ønsker alderen til Kari i dag. Du må derfor legge til 2 år. At Kari er 4 år yngre enn Per er det samme som at Per er 4 år eldre enn Kari. Du kan dermed legge til 4 år på uttrykket du har for Kari for å finne et uttrykk for Per. Per = (X-2)6+2+4

X+1,5X+(X-2)6+2+(X-2)6+2+4 = 100
14,5X-16 = 100
X = 8

Et tips er å sette opp de ulike likningene med flere variabler. Selv pleier jeg å si at Kari er K år, Per er P år, Oda er O år og Gustav er G år. På denne måten slipper du å gjøre en beregning, men kan heller finne alderen gjennom flere steg.

G = 1.5O
K-2 = 6O som vil si K = 6O+2
K = P-4 som vil si P=K+4 Setter inn for K og får P = 6O+2+4

K+G+P+O = 100

6O+2+1.5O+6O+2+4+O = 100
raggis12

Takk for svaret! Du forklarer det hele på en enkel og logisk måte. Setter pris på ditt initiativ.
rettighet

"Per, Gustav, Oda og Kari er til sammen 100 år gammel.
Kari er fire år yngre enn Per. Gustav er en en og halv gang så gammel som Oda, og for to år siden var Kari seks ganger så gammel som Oda."

Hvor gammel er hver av dem?
kan du vise meg hvordan kan man regne ut?
Gjest

rettighet skrev:"Per, Gustav, Oda og Kari er til sammen 100 år gammel.
Kari er fire år yngre enn Per. Gustav er en en og halv gang så gammel som Oda, og for to år siden var Kari seks ganger så gammel som Oda."

Hvor gammel er hver av dem?
kan du vise meg hvordan kan man regne ut?
????

Hvis du scroller to hakk opp ser du at det allerede er en utfyllende forklaring.
nati

et kvadratisk torg har en 60m lang diagonal. Hva er arealet til torget?

kan du hjelpe meg med den oppgaven
Gjest

nati skrev:et kvadratisk torg har en 60m lang diagonal. Hva er arealet til torget?

kan du hjelpe meg med den oppgaven
Hvis torget er kvadratisk betyr det at alle sidekantene er like lange. Du har fått oppgitt diagonalen til kvadratet. Denne deler kvadratet i to like store og rettvinkla trekanter. Hvis du tar for deg en av disse trekantene ser du at diagonalen til kvadratet tilsvarer hypotenusen til en av trekantene. Fra pytagoras vet du at $katet_1^2+katet_2^2 = hypotenus^2$ Ettersom katetene er like lange blir likningen $katet^2+katet^2 = hyp^2$ eller $katet^2 = hyp^2$. Hypotenusen kjenner du allerede og du kan dermed regne ut lengden på sidekantene. Bruk dette til å finne arealet av firkanten.
nati

takk det var veldig hjelpesom
Gjest

Gjest skrev:
nati skrev:et kvadratisk torg har en 60m lang diagonal. Hva er arealet til torget?

kan du hjelpe meg med den oppgaven
Hvis torget er kvadratisk betyr det at alle sidekantene er like lange. Du har fått oppgitt diagonalen til kvadratet. Denne deler kvadratet i to like store og rettvinkla trekanter. Hvis du tar for deg en av disse trekantene ser du at diagonalen til kvadratet tilsvarer hypotenusen til en av trekantene. Fra pytagoras vet du at $katet_1^2+katet_2^2 = hypotenus^2$ Ettersom katetene er like lange blir likningen $katet^2+katet^2 = hyp^2$ eller $katet^2 = hyp^2$. Hypotenusen kjenner du allerede og du kan dermed regne ut lengden på sidekantene. Bruk dette til å finne arealet av firkanten.
Liten presisering. Det skulle være $2katet^2 = hyp^2$
jul

her trenger jeg med oppgaven kan du vise meg hvordan man regner ut


en trekant har vinklene 30, 60 og 90 grader. Hypotenusen er 16,0 cm lang.
finn arealet til trekanten.
matte 2

en trekant har vinklene 30, 60, og 90 grader. den lengste kateten er 12,0 cm lang.
finn omkretsen til trekantene.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

matte 2 skrev:en trekant har vinklene 30, 60, og 90 grader. den lengste kateten er 12,0 cm lang.
finn omkretsen til trekantene.
I en 30-60-90-trekant har vi at den lange kateten er $\sqrt 3$ ganger så lang som den korte kateten.

I tillegg har vi at hypotenusen er 2 ganger så lang som den korte kateten.

Gitt dette kan du finne lengden av de to manglende sidene, og dermed omkretsen.
Bilde
matte 2

men kan du skreve oppgaven med formelen
matte 2

pleas svar fort
matte 2

her prøvde jeg selv men trenger forsett hjelp
2(x2) = x2+12,02
4x2=x2+144
4x2-x2= 144
3x2/3= 144/3
x2= 144/3
kvadrarote = 6,92
er riktig
Svar