Blandingsforhold i endring

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Addi1744

Hei :D noen som kunne hjulpet meg med denne ( med utregning/fremgangsmåte )

PETTER MEKKER HAR 14L OLJEBLANDET BENSIN PÅ EI KANNE.
FORHOLDET MELLOM OLJE OG BENSIN ER 1:20

HVOR MYE MÅ PETTER TILSETTE BLANDINGEN FOR AT FORHOLDET SKAL BLI 1:15?

takk på fohånd
ErikAndre
Cayley
Cayley
Innlegg: 87
Registrert: 15/02-2016 20:21

Jeg kommer til å ta et annet eksempel som er helt tilsvarende, slik at du kan få prøve å løse problemet ditt på egen hånd :)

La oss si at vi har blandet en saft med forholdet 1:7 mellom saft og vann. Til sammen har vi blandet 1 L. Vi synes saften ble litt svak, så vi vil gjerne tilsette saft til vi får forholdet 1:6. Vi vet at i vår nåværende blanding har vi [tex]\frac{1}{8} \cdot 1\, \mathrm{L} = \frac{1}{8 }\, \mathrm{L}[/tex] saft: Vi har til sammen 8 deler, hvorav 1 av dem er saft. En annen måte å se dette på er at det er 7 ganger så mye vann som saft i blandingen. Det er altså [tex]\frac{1}{8 }\, \mathrm{L} \cdot 7 = \frac{7}{8 }\, \mathrm{L}[/tex] vann i blandingen vår. Vi ønsker å finne ut hvor mye saft skal være i blandingen for at det bare skal være 6 ganger så mye saft som vann i blandingen. Kall denne totale mengden saft for [tex]x[/tex]. Da ønsker vi at [tex]6 \cdot x = \frac{7}{8}[/tex]. Dette er en ligning som vi kan løse til å finne [tex]x = \frac{7}{8 \cdot 6} = \frac{7}{48}[/tex]. Da må total mengde saft i den nye blandingen være [tex]\frac{7}{48} \, \mathrm{L}[/tex]. Vi må huske at her finnes det litt saft fra før, så vi må trekke fra denne så vi ikke tilsetter for mye. Altså må vi tilsette [tex]\frac{7}{48} \, \mathrm{L} - \frac{1}{8} \, \mathrm{L} = \frac{7}{48} \, \mathrm{L} - \frac{6}{48} \, \mathrm{L} = \frac{1}{48} \, \mathrm{L} \approx \underline{\underline{0,02 \, \mathrm{L}}}[/tex]

Når du går gjennom svaret mitt, pass på at du forstår hva som foregår hele veien. Det er veldig lett for å lese gjennom et slikt svar og tenke at det gir mening, men så har man ikke internalisert kunnskapen. Prøv å forklare det underveis høyt for deg selv, som om du skulle forklart det for noen andre. Det er kanskje det beste tipset jeg har fått for å lære noe.
Svar