EKSAMEN JEG TRENGER HJELP HAR DET OM TO DAGER

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Elvin00
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 05/12-2018 17:19

Hei, jeg har matte muntlig eksamen på fredag, 7/12-2018 og jeg fikk temaet mitt idag men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg veit men klarer ikke. Skal liksom lage oppgaver men kommer ikke på noe er helt tom. Temaet et "ferien"
Tips til oppgaver er:
Algebra og likning
Funksjoner
Vei, fart og tid
Personlig økonomi
Valuta
Geometri
Kart og målestokk
Plis noen hjelp har sittet hjemme i flere timer og laget så vidt en oppgave for å framføre.
ErikAndre
Cayley
Cayley
Innlegg: 87
Registrert: 15/02-2016 20:21

Du får nok dessverre ingen her til å gjøre eksamen for deg. Men vi kan jo sikkert hjelpe med ideer? Hva med å f.eks. regne på drivstofforbruket etter [tex]x[/tex] kilometer, lage en funksjon for hvor mye det regnet som en funksjon av tiden [tex]t[/tex], si hvor langt de må gå i virkeligheten om de må gå 4 cm på kartet, finne overflatearealet til et telt, regne ut hvor stor del av en flybillett som er skatt om den koster 499 kr, eller noe i den duren.

P.S.: Du kommer mye lengre om du formuler et ordentlig innlegg, og ikke inntar en offerrolle med en gang. Caps-lock i innleggets overskrift er jevnt over unødvendig.
Svar