deling

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gjest12

jeg skal finne kilometertid i en rundløype der 3.5 km løpes på 14 minutter og 30 sekunder

må jeg omregne 14.30 sekunder til 14.5 før jeg deler på 3.5 km eller kan jeg dele 14.30 på 3.5 km direkte?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er viktig å bruke nøyaktig notasjon når det gjelder tid. Vi bruker kolon for å separere minutter fra sekunder, og punktum for å separere sekunder fra hundredelssekunder.
må jeg omregne 14.30 sekunder
Du må omregne 14:30 til enten bare minutter (14.5) eller bare sekunder (870). Avhengig av om du vil ha kilometertiden oppgitt i minutter eller sekunder.

Herfra kan du dele direkte, ja. Det kan ses fra benevningene.

$\frac{14.5 \text{min}}{3.5\text{km}} \approx 4.14 \frac{\text{min}}{\text{km}}$. Vi får svaret i "minutter per kilometer" eller "min/km" fordi vi deler antall minutter på antall kilometer. Viktig å huske at benevninger fungerer som alle andre faktorer, spesielt når du skal regne med flere. Veldig vanlig i fysikk og kjemi.
Bilde
gjest12

takk, forstår det bedre nå
Svar