Dreiemoment

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Dreiemoment

Innlegg Lena Bahr » 17/07-2019 00:53

Nettcasino er et flott alternativ å tilbringe tid i kjøremodus og få adrenalinkick inn i kroppen. Spillere kan være i sitt kjente miljø, uten å forlate leiligheten. Alle kasinoer overholder regelen som er generelt akseptert for alle norge live casino , at klienten må være myndig, utmelding er også tillatt bare til klienten som har bestått identifikasjonen, nemlig at han viste passdataene sine, tok av pasningsscanningen, gjennomførte en Skype-forbindelse, kanskje noen internettcasinoer tilbyr andre, forenklede alternativer.
Sist endret av Lena Bahr den 26/07-2019 10:57, endret 1 gang
Lena Bahr offline
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 22/05-2017 10:37

Re: Dreiemoment

Innlegg Kay » 17/07-2019 01:34

Det er flere måter å regne ut dreiemoment på, nå skal det sies at det er litt kronglete med ungdomsskolematte, så hvis du virkelig er interessert i å lese om stoffet linker jeg til en artikkel under.

Dreiemoment er i utgangspunktet et mål av den krafta som lar et objekt rotere om en akse. Å regne ut dreiemomentet forutsetter ofte at du kjenner et mål eller to. Størrelsen av vektoren for dreiemomentet [tex]\tau[/tex] som skapes av en størrelse [tex]F[/tex], er gitt ved [tex]\tau =\mathbf{r} \times \mathbf{F}=||\mathbf{r}|| \ ||\mathbf{F}||\sin\theta[/tex] hvor [tex]\mathbf{r}[/tex] er lengden av "armen", som vi kaller det, [tex]\mathbf{F}[/tex] er kraften vi påfører og [tex]\theta[/tex] er vinkelen mellom kraftvektoren og armen.

En annen måte er ved å anvende forholdet mellom dreiemomentet og motoreffekten, [tex]P[/tex], gitt i watt, [tex]W[/tex]. Der har vi at [tex]P=\frac{kraft\cdot distanse}{tid}=\frac{F2\pi r}{t}=2\pi\tau\omega\Rightarrow \tau=\frac{P}{2\pi \omega}[/tex] hvor [tex]\omega[/tex] er vinkelhastigheten i omdreininger per sekund. Eventuelt kan du forkorte [tex]2\pi \tau \omega =\tau \omega[/tex] så lenge du da lar [tex]\omega[/tex] være radianer/sekund. [tex]\tau \cdot \omega[/tex] er strengt tatt et skalarprodukt, men du kan behandle det likt algebraisk uansett. Vinkelhastigheten må du vel strengt måle sjøl, så kronglete blir det vel helst uansett.


https://en.wikipedia.org/wiki/Torque

Wikipedia-artikler er tidvis litt kjedelige og kanskje litt tunge ved første øyekast, men hvis du spesifikt leter etter det du lurer på så står det som regel forklart på en forståelig-isj måte.
[tex]e=\pi=3[/tex]
Kay offline
Galois
Galois
Innlegg: 550
Registrert: 13/06-2016 18:23

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest