Spørsmål om overslagsoppgave

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mrleenudler

Hei

Jeg har brukt Oppgave 8 fra Eksamen for 10. trinn 2018 Del1 i julens heldagsprøve. Det oppsto imidlertid en diskusjon om hva som er riktig svar. Jeg vil argumentere for at fasiten på matematikk.net er feil.

Oppgave er som følger: I en butikk koster smågodt 13,90 kroner per hektogram. Lisa betaler 48,50kr.
Omtrent hvor mye smågodt kjøpte Lisa?

Svaralternativene som er gitt, er 2,5hg, 3,5hg, 5,0hg, og 7,0hg

Fasiten på matematikk.net angir 3,5hg som riktig svar. Det mener jeg er feil, fordi:
Oppgaven ber om "omtrent", noen som indikerer overslagsregning. Overslagsregning kan gjøres på ulike måter, men skal som hovedregel være hoderegning.

Mulige overslag er:
48 / 12 = 4
45 / 15 = 3
50 / 10 = 5
50 / 15 = 3+1/3 (denne anser jeg ikke som et reelt alternativ, men den kommer nærmest 3,5 svaret)

Mitt argument er at ingen alternativer gir 3,5 som svar, med mindre man går for overslaget 49 / 14, som jeg anser som en for komplisert løsning i en overslagsoppgave.

Jeg antar at oppgaven er designet på denne måten for at de som regner eksakt og runder av, ikke skal få riktig svar.

Er det noen som har vært sensor på denne oppgaven og vet hva som er tenkt? Hva tenker dere andre? Holder argumentet mitt?
Mattebruker

I denne oppgåva er det naturleg å runde av begge "beløpa" oppover:

13.90 kr / kg [tex]\approx[/tex] 14 kr / hg

48.50 kr [tex]\approx[/tex] 49 kr

Overslaget blir da som følgjer ( hauderekning ):

49 = 42 + 7 = 3 x 14 + 0.5 x 14 = 3.5 x 14

Svar: Omlag lag 3.5 hg
mrleenudler

Mattegjest skrev:I denne oppgåva er det naturleg å runde av begge "beløpa" oppover:


Svar: Omlag 3.5 hg

Det irriterende med denne løsningen, er at du får samme svar om du regner eksakt og runder av til slutt. Det springende punktet er om dette overslaget er naturlig eller ikke. Jeg tenker jeg skal gi elevene oppgaven en gang til, men uten alternativer. Hvis de ikke ender på 3,5, tenker jeg dette ikke kan være korrekt alternativ. I det minste ikke for denne gruppen.
Svar