Godt nok nivå på "vis utregning" / Forklar svaret

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ChrisDA

Hei! Min Sønn går i 8., etasje, er egentlig flink i matematikk, men har en del hull pga langvarig sykdom i 6/7 klasse. og sliter med å finne riktig nivå på "forklar svaret" / Vis utregning. Kan dere peke ut / legge inn gode eksempler på hva som er GODT NOK - nå sitter han og skriver seg halvt i hjel på å skrive "hele tentamen" fra før jul på nytt. Si fra hvis jeg skal prøve å få fatt i oppgavene han fikk. Jeg tror han skriver altfor mye når han skriver forklaring, og derfor så prøver han å hoppe over det (som ikke er en god strategi) På forhånd tusen takk! :D
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg tror du må være mer spesifikk her. Det finnes ikke ett enkelt svar som holder for alle tenkelige "vis utregning"-oppgaver.

På generell basis, så må man tenke på at jo lettere det er for sensor å forstå tankegangen, jo lettere er det for sensor å se at eleven har skjønt stoffet.

Det er så spesifikt man kan være på et så generelt spørsmål. Kom gjerne med eksempler på oppgaver sønnen din har løst, og vis utregninga hans, så kan vi gå gjennom hvor det er forbedringspotensiale.
Bilde
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

ChrisDA skrev:Hei! Min Sønn går i 8., etasje, er egentlig flink i matematikk, men har en del hull pga langvarig sykdom i 6/7 klasse. og sliter med å finne riktig nivå på "forklar svaret" / Vis utregning. Kan dere peke ut / legge inn gode eksempler på hva som er GODT NOK - nå sitter han og skriver seg halvt i hjel på å skrive "hele tentamen" fra før jul på nytt. Si fra hvis jeg skal prøve å få fatt i oppgavene han fikk. Jeg tror han skriver altfor mye når han skriver forklaring, og derfor så prøver han å hoppe over det (som ikke er en god strategi) På forhånd tusen takk! :D
Hei,

Jeg har undervist i ungdomsskolen og videregående en del år og tror jeg forstår godt hva du mener. Det høres ikke bra ut at sønnen din sitter og skriver "hele tentamen" på nytt, med forklaringer og tolkinger. Har klassen fått utlevert et løsningsforslag på tentamensettet slik at de lærer hva som er gode, kortfattede og greie forklaringer?
Send oss gjerne noen eksempler på oppgaver og løsningene sønnen din har kommet frem til. Da er jeg sikker på at vi kan komme med konstruktive tilbakemeldinger.
Om du ikke vil legge ut slike eksempler åpent på forumet, er det mulig å sende "personlig melding" til meg på min brukerkonto her på matematikk.net.
Svar