Volumet av en bly kule???

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Marius Dyrseth
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 04/11-2002 15:43
Sted: Horten
Kontakt:

:roll: Hallo, Eskperter. :roll:

:lol: Jeg har alltid lurt på hvordan man regner ut volumet av en bly kule. De sa at jeg skulle lære det i starten av 9.ende men har ikke lært det ennå.
Så, hva er formelen for å kunne regne ut volumet av en bly kule? :?:
Vennlig Hilsen Marius Dyrseth
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Volumet av kuler er uavhengig av materialet de er laget av, men svært avhengig av radien av kulen.

Volum som gjelder for alle kuler er: Fire tredjedeler multiplisert med phi multiplisert med radien opphøyd i tredje.

MVH
Kenneth Marthinsen
Vegard, VK1 - 2MX
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 19/04-2003 19:13
Sted: Mo i Rana

Yay, utdyper litt og benytter anledningen til å utforske HTML-kodene dere har!

Dette impliserer formelen: 4/3 * [pi][/pi] * r[sup]3[/sup]

Stygt phi tegn, hva?
Sist redigert av Vegard, VK1 - 2MX den 21/04-2003 00:54, redigert 1 gang totalt.
"Rør ikke mine sirkler", Arkimedes.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Dersom jeg skulle foreslå noe, måtte det være at du konsentrerer deg noe mindre om den grafiske presentasjonen (pi) og konsentrerer deg om det faglige innholdet. Din formel over er feil!

MVH
Kenenth Marthinsen
Abel
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 28/01-2003 18:08

Ettersom det er en BLY kule er jeg ikke sikker på om det er formelen for volumet av en kule Marius trenger. Man kan også finne volumet av denne kula hvis man har vekta av den og massetettheten. Se på 9 Klasse og matematikk i dagliglivet. Der finner du mer om massetetthet.

PS: Massetettheten for bly er 11.35 gram/cm2 hvis jeg ikke tar feil.
:D
Vegard, VK1 - 2MX
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 19/04-2003 19:13
Sted: Mo i Rana

Greit nok.
Har rettet formelen.
Pi tegnet er fortsatt stygt, ligner ikke på pi.
"Rør ikke mine sirkler", Arkimedes.
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Enten er det jeg som fullstendig mangler estetisk sans, eller så er det ugler i mosen her :? . På mine PC'er ser tegnet helt vanlig ut. Det kan vaere noe med type eller encodingen som ikke stemmer. Hva er standard encoding i Norge - "Western European"? Sidene våre bruker charset=iso-8859-1

Kan jeg få en slags beskrivelse av hvordan det ser ut nå, og hvordan det burde se ut i framtia?

Ellers så setter jeg stor pris på at eraze's stanhaftighet :lol:

P
Vegard, VK1 - 2MX
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 19/04-2003 19:13
Sted: Mo i Rana

Takk PeerGynt, jeg fant ut av problemet mitt:
Opera (den norske nettleseren) viser forumet helt feil.

Jeg byttet til explorer og jeg ble sjokkert: Forumet var nokså vakkert: Pi ligner nå på [pi][/pi] også!

Jøss! Uansett, takk for et vidunderlig forum jeg skal bruke så mye tid på som mulig når jeg ellers sløver fremfor datamaskinen.

Bill Gates seirer atter en gang.

Går det ann å bytte brukernavn og? Skulle gjerne hatt Vegard, VK1 - 2MX istedenfor eraze@efnet, som viser kallenavnet mitt på IRC (chatte-nettverk, www.efnet.org).
"Rør ikke mine sirkler", Arkimedes.
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Vi har som mål å tilrettelegge sidene våre for de fleste nettlesere. Disse sidene kommer fint fram med MSIE 5 eller nyere, Netscape 6 eller nyere, eller Mozilla. Mozilla er den desidert beste nettleseren og hele verden burde tvinges til å bruke denne. Dersom hele verden brukte Mozilla kunne vi med store fordeler benytte f.eks. MathML her (Mathematical Markup Language). Opera er tradisjonelt et problem. De hevder at de er w3c compatible - og det er i og for seg riktig. Det er bare det at viktige deler av DOM og stoette for DHTML ikke var implementert. I tillegg kan Opera lure serveren til å tro at den er MSIE. Dette medfoere naturligvis en del problemer nå du ikke stoetter DHTML. Disse forholdene er vesentlig bedret i Opera 7, som kun er i beta versjon forloepig. Alle som bruker Opera burde kaste ut versjon 6 så fort som mulig. Ellers har jeg ingen ting imot Opera - versjon 7 ser ut til å bli utrolig bra.
Sist redigert av PeerGynt den 22/04-2003 21:49, redigert 1 gang totalt.
Vegard, VK1 - 2MX
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 19/04-2003 19:13
Sted: Mo i Rana

I Opera 7 ser [pi][/pi] ut som en 'mislykket' firkant, helt forderdelig. :cry:

Jeg etterlengter en "Tilbakespørsel" "spalte". Skulle gjerne spurt hvordan jeg endrer brukernavn, fordi å endre så trykke OK fungerer ikke fra min stol
"Rør ikke mine sirkler", Arkimedes.
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Vil kikke på endring av brukernavn når jeg kommer hjem fra jobben.
Svar