Sannsynlighet for flaks.

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Sargon

Jeg har nettopp slått min bror syv ganger på rad i kortspillet idiot. Han hevder ( i sinne) at dette kun er flaks, og at det er 50/50 sjanse for å at en av oss skal vinne hver runde.

Vil da sannsynligheten for at jeg har vunnet syv ganger på rad (med flaks) i teorien være (1/2)^7 = 1/128 = 0,0078%?

Hvis dette stemmer, så kan det vel hende at ferdigheter også har spilt en rolle her?
Maggie

1/128 = 0.78% Du har noen nuller for mye.

Jeg vil ikke uttale meg om det er flaks eller ikke, men man skal være litt forsiktig når man prøver å finne sannsynligheten for noe som har skjedd.

Du får en type bias, som jeg ikke helt vet hva heter. Et tilsvarende eksempel vil være om jeg hver dag slår kron og mynt 10 ganger. En dag opplever jeg å få mynt alle gangen, og blir overrasket, sannsynligheten for at dette kunne skje var jo bare 0.5^10 = 0.098 % sjanse for!

Det virker ganske utrolig, men jeg har nå glemt å ta hensyn til at har prøvd mange ganger. (Kanskje du og broren din har spilt idiot eller andre spill før.) Jeg har også glemt å ta hensyn til at jeg hadde reagert på akkurat samme måte om jeg hadde fått kron alle gangen. (Hadde dere gjort samme konklusjon om broren din hadde vunnet syv ganger?). Et slikt forsøk i etterpåklokskapens navn skal man være veldig forsiktig med!

Du kan løse problemet, ved å på nytt gjøre forsøket, spill syv ganger, og se om du vinner alle gangene. Det er mye mer troverdig.
Maggie

Jeg fant en artikkel på wikipedia som beskriver noe av dette https://en.wikipedia.org/wiki/Survivorship_bias
Svar